O să mai
redau un incident din perioada când Nicolae Rădoi era închis la Popa Șapcă. Deja
îi mersese numele că pusese la punct pe unii din cei mai răi și mai puternici
deținuți care terorizau pe cei din camerele unde erau șefi în virtutea puterii
brute ce o aveau.
La
atelierul FAEM unde au fost repartizați să lucreze Nicolae Radoi si Petru Cocirteu
se aflau unii din cei mai fiorosi criminali. Printre cei înrăiți era un fost campion
de lupte libere, ce facea legea si lovea pe detinuti aplicindu-le picioare in
fund, fara ca cineva sa comenteze, deoarece era cel mai tare si mai
ordinar. Deasemenea, era folosit pentru a pastra ordinea si linistea
cind hotii se luau la bataie in timpul lucrului. Aflând că fratele Nicolae a
fost repartizat in sectia FAEM a inceput sa-l provoace si sa-l sicaneze, cu
intenția de a-l provoca la o trântă. Scopul era sa dovedeasca ca e mai tare
decât cel ce devenise deja faimos în închisoare și a-și înmulți astfel laurii
la care ținea atât de mult.
Unul
din detinuti, care era de prin partea Caransebeșului, l-a avertizat pe fratele
Nicolae, sa aibă grija, deoarece luptatorul o sa-l provoce la trinta și o sa
incerce sa-i puna piedeca, pentru a-l dobori la pamint, si astfel sa-l
umileasca și sa-si dovedeasca puterea si superioritatea.
Intr-o zi fratele Nicolae deranjat de abuzul si nedreptatea acestui nemernic care aplica picioare in fund cind unuia cind altuia, s-a interpus între tiran și victimele sale, ceea ce i-a oferit luptătorului ocazia așteptată. L-a provocat la luptă. Fratele Nicolae știa că trebuie să îl apuce imediat și să nu-l mai lase să acționeze liber, știind că era expert în piedici. La provocarea luptătorului fratele Lae s-a repezit asupra lui, l-a prins bine de mijloc și cind a dat cu el de ciment tot atelierul FAEM a strigat de bucurie ca înrăitul luptator era doborit pe beton. Confruntatrea nu s-a închiat atunci. Luptătorul s-a sculat, s-a scuturat de praf și a aruncat a doua provocare. Fratele Radoi l-a mai doborit inca o data spre satisfactia tuturor criminalilor ce lucrau la atelierul FAEM. Din acel moment cel ce mentinea Ordinea si pastra linistea in atelierul de lucru al criminalilor era fratele Nicolae Radoi.
Vestea
despre cel mai puternic detinut la Popa Sapca a ajuns si la urechile brigadierului
Jean, seful de la atelierul de reparat lazi, fost Maior de Militie ce intrase
la pușcărie pentru că într-o împrejurare oarecare acționase atît de brutal cu
unul ce îl provocase, încât i-a cauzat moartea. A vrut sa-l cunoasca pe
Viteazul Radoi care l-a umilit pe marele campion de Lupte Libere.
Dupa
ce au stat de vorba, fratele Nicolae
Radoi si Brigaderul Jean au devenit oarecum prieteni fiind doi oameni
voinici mai ales ca fratele Radoi i-a explicat ca el era nevinovat
si ca era inchis pentru ca a luptat impotriva persecutiei crestinilor
ce au fost amendati, interogati , inchisi sau retrogradati la locurile de
munca doar pentru vina ca erau creștini evanghelici. El i-a explicat ca e
inchis ca prizonier politic ce luptase pentru Drepturile Omului si era membru
in Comitetul Crestin Roman ce acționa pentru Apararea Libertatii Religioase si
de Constiinta (ALRC ), comitet
afiliat cu o organizație ce avea același scop cu sediul la Zurich, in Elvetia.
Urmarea a fost că fratele Lae a intervenit ca deținuții care erau bătuți crunt de Brigadierul Jean pentru că nu puteau să își facă norma să fie tratați cu înțelegere și să li se creeze condiții pentru a realiza ceea ce li se cerea în privința normei. Așa de exemplu, când fratele Lae a fost oprit de detinutul Ioan Dumitrescu, si el din Caransebes, a aflat că acesta era numai vânătăi pe spate în urma loviturilor multe ce le primea pentru că nu putea face norma de lăzi ce i se ceruse. Dumitrescu i-a aratat fratelui Radoi urmele de la bastonul de cauciuc ce le avea pe spate.
Urmarea a fost că fratele Lae a intervenit ca deținuții care erau bătuți crunt de Brigadierul Jean pentru că nu puteau să își facă norma să fie tratați cu înțelegere și să li se creeze condiții pentru a realiza ceea ce li se cerea în privința normei. Așa de exemplu, când fratele Lae a fost oprit de detinutul Ioan Dumitrescu, si el din Caransebes, a aflat că acesta era numai vânătăi pe spate în urma loviturilor multe ce le primea pentru că nu putea face norma de lăzi ce i se ceruse. Dumitrescu i-a aratat fratelui Radoi urmele de la bastonul de cauciuc ce le avea pe spate.
Cuprins
de milă la vederea spatelui plin de vinatai, fratele Lae a intervenit la
brigaderul Jean pentru Ioan Dumitrescu. Dupa scurt timp caransebeseanul
Ioan Dumitrescu a fost promovat ca sef de echipa la Sectia de reparat lazi si
sef de camera peste detinuti. Cind eu am fost transferat de la Sectia de
Carantina la Camera de drept Comun am avut sansa sa-l cunosc pe Ioan Dumitrescu
ca sef de Camera si ca sef de echipa la sectia de reparat lazi, gratie
interventiei fratelui Nicolae Radoi la Brigadierul Jean.
La
scurtă vreme toți deținuții și toți gardienii și toți milițienii de la Popa
Șapcă au știut că cei trei credinciosi, Radoi Nicolae, Petre Cocirteu si Ionel
Brejban au fost arestati datorita Plingerii Penale facuta de Marionetele
Securitatii si ale regimului communist, deghizati in Conducatori ai Uniunii
Baptiste de la Bucuresti. Cauza reală a condamnării lor a fost aceea că cei
trei membri ai Bisericii Baptiste din Caransebes nu au admis imixtiunile Securitatii
si ale Uniunii Baptiste in problemele interne ale Bisericii Baptiste din
Caransebes. Până atunci alegerea membrilor comitetului bisericii se făcea după
indicațiile Securității. Membrii Comitetului erau aserviti Securitatii. EI
trebuiau să fie aprobați de inspectorul Departamentului Cultelor, un ateu ce
lupta impotriva lui Dumnezeu, dar avea ca funcție supravegherea Bisericilor și
impunerea politicii partidului în Biserici. Lucrurile s-au schimbat când
comitetul nou ales, în februarie 1978, comitet din care făceau parte Nicolae
Rădoi și Petre Cocârțeu, a interzis inspectorului de culte și organelor locale
de miliție și Securitate să se mai amestece în problemele Bisericii. În ochii
celor de la Popa Șapcă cei trei erau niște eroi vrednci de admirație deoarece
se împotriviseră unui regim samavolnic.
Toate
manevrele Securitatii si ale Uniunii Baptiste aservite Departamentului Cultelor nu au reusit sa ingenuncheze Biserica
Baptistă din Caransebeș, care a stat lângă noul comitet. Se crease un precedent
primejdios pentru Departamentului Cultelor. O Biserică Baptistă îsi declarase
autonomia față de Uniunea Baptistă de la București și independența față de autoritățile
comuniste. Cu riscul proprielor vietii si al pierderii libertatii, cei trei
eroi din Caransebes au preferat sa mearga la inchisoare, dar nu au vândut pe fratii lor de credinta,
nici independenta Bisericii Baptiste din Caransebes. Atit in Biserica cit si in
inchisoare Dumnezeu a protejat pe copii sai, pe credinciosii din Caransebes,
aidoma cum a protejat în cuptorul de foc pe cei trei tinerii evrei Sadrac,
Mesac si Abeg Nego, ajunsi robi in Babilon, dar rămași credincioși Domnului și
principiilor sfinte.
No comments:
Post a Comment