Tuesday, June 19, 2012

Alb – Negru – Alb


Așa percep unii cariera lui Iosif Țon, de predicator, transformat în informator de securitate, și redevenit predicator de succes în România, și ulterior în diaspora românească. Este prima variantă de scenariu dintre multele posibile în cazul încercării de creionare a activității semi-obscure a lui Iosif Țon. Cel puțin așa ar vrea el însuși să apară în fața publicului care îi scrutează trecutul. Aceeași dorință o au și susținătorii predicatorului cu avataruri multiple și imprevizibile.

În ce constă scenariul propriu zis? Iosif Țon ne-a obișnuit, datorită mărturiei sale, să credem că viața lui și cariera lui de predicator are trei faze.

Faza 1 (1955-1958)
E faza ce începe cu anul 1955, în care absolvent fiind al facultății de filologie din Cluj, s-a decis să studieze teologia și drept urmare s-a înscris la cursurile Seminarului Baptist din București. Urma ca seminaristul să devină păstor, sau profesor la Seminar. În această perioadă sunt semnalate anumite fapte ce indică erijarea lui ulterioară în luptător pentru libertăți religioase, cum ar fi nota dată securității de Ioiachim Țunea cum că la amvonul Bisericii Baptiste de pe Titulescu în noiembrie 1957 Iosif Țon a făcut afirmația inflamatorie că toți cei ce dau oamenilor altă învățătură decât învățătura lui Hristos sunt hoți și tâlhari. Afirmația putea fi interpretată că Iosif Țon atacă învățătura marxist-leninistă și pe propagandiștii Partidului Comunist, drept urmare I. Țunea se crede îndreptățit să înainteze o notă informativă Securității (Pași). Tot în această perioadă Iosif Țon este desemnat predicator la Biserica Baptistă Speranța, Arad. Din nefericire, ne spune Iosif Țon, i-a căzut în mână o carte a unui teolog liberal (Leslie Weatherhead) care l-a contrariat și l-a îndemnat să ceară lămuriri de la un profesor al Seminarului unde se înscrisese la studii. În scrisoarea pe care o adresează lui Iancu Moscovici în ianuarie 1959 Iosif Țon îl identifică și pe teologul american Emerson Fosdick ca o cauză a întrebărilor sale. Datorită faptului că și profesorul dela Seminarul Baptist din București (scrisoarea către Moscovici îl identifică a fi Alexa Popovici - Pași) a agreat cu teologia liberală a cărților lecturate de Iosif Țon, acesta și-a pierdut credința.

Faza 2 (1958-1968)
A urmat o perioadă neagră, de zece ani, între 1958 și 1968, când Iosif țon a stat departe de Biserică și de credință, perioadă când a funcționat ca profesor de limba română în zona Cluj și ghid turistic pentru străinii din Apus ce vizitau România. În această perioadă a mărturisit că a avut o viață imorală și a intenționat să divorțeze de nevasta lui. El justifică noua lui orientare prin acțiunea a mai mulți factori: a început să gândească critic și să se lase influențat de lecturile sale liberale, cât și de atitudinea unor creștini care și-au dat arama pe față. Când s-a reîntors în sânul Cultului Baptist, Iosif Țon a mărturisit cele mai multe aspecte ale înstrăinării sale, dar nu a expus un aspect, și anume colaborarea lui cu Securitatea. Această omisie este explicată de Iosif Țon ca fiind determinată de lipsa de curiozitate a membrilor comitetului Bisericii Baptiste din Iris - Cluj de a-l întreba despre păcatele perioadei căderii, deși el a hotărât să mărturisească cu curaj totul, dacă ar fi fost chestionat. Ca urmare a discuțiilor sale cu Richard Wurbrandt și Simion Cure, Iosif Țon a fost restaurat în credință. El atribuie această schimbare felului în care Richard Wurbrandt i-a explicat doctrina ispășirii (Pași).

Faza 3 (1968-prezent)
E perioada ce a început în 1968 și s-a prelungit peste patru decenii. În acest răstimp Iosif Țon a predicat cu curaj Evanghelia în România și în Statele Unite și a luptat pentru drepturile religioase ale creștinilor din România. Evenimentele mai proeminente ale perioadei ar fi următoarele:
-        Anul 1868, când Iosif Țon a reluat legăturile sale cu Cultul Baptist a fost petrecut în mare parte colindând bisericile din România unde și-a prezentat mărturia întoarcerii. Colidatul se oprește brusc în ianuarie 1969 când, în urma cererii de a vizita Viena a plecat din România. De la Viena a ajuns la Londra, unde s-a înscris la Facultatea Regent din cadrul Universității Oxford, unde studiază teologia. În timpul acesta i se face propunerea să rămână în Apus, dar Iosif Țon nu acceptă să își trădeze frații a doua oară, așa că refuză oferta ce venea din partea predicatorului Wurmbrandt (Pași) și în 1972 se întoarce în România.
-        Din 1972 până în 1981 este activ ca pastor (Ploiești și Oradea) și profesor (cu intermitență) la Seminarul Baptist din București. În această perioadă se consacră luptei pentru libertate religioasă și scrie Manifestul Creștin și Cine își va pierde viața, două lucrări în care arată care este locul creștinului în socialism.
-        În 1981 este expulzat din țară și se stabilește în SUA unde activează în continuare pentru promovarea libertății religioase în România. Este activ la Radio Europa Liberă, devine președintele Societății Misionare Române și traduce lucrări teologice pentru educația păstorilor din România.
-        În 1990 se întoarce în România, revine la Oradea unde fondează Institutul Emanuel. Din 1997 se dedică unui program de maturizare a credincioșilor printr-un ciclu de mesaje pe care le prezintă din biserică în biserică.
-        În 2004 se publică un volum de studii teologice în care i se aduc elogii de către prietenii săi.
-        Deși ajuns septagenar, Iosif Țon rămâne un pionier și un adevărat deschizător de drumuri și în 2010 declară public că a dobândit convingeri carismatice și se alătură mișcării Străjerilor. Este purtat din triumf în triumf prin bisericile penticostale unde le mărturisește că el a primit botezul limbilor în 1969 la Londra. Iosif Țon declară că va elabora un sistem teologic ce va aduce în ființă un nou tip de creștinism. Adepții săi deschid o biserică carismatică la Portland, locul unde se așezase de mai mulți ani. În următoarele luni Iosif Țon călătorește în alte țări, printre care și Brazilia unde intră în contact cu  lideri religioși care au experiență în domeniul minunilor și vindecărilor. Înarmat cu cărțile acestora, Iosif Țon se întoarce în SUA unde face vindecări în comunitatea românească din  Atlanta și în cea din Portland.

Deci din 1968 când a revenit în sânul comunității baptiste până în prezent, Iosif Țon a dovedit că este un lucrător devotat Evangheliei și Domnului. Un curs continuu ascendent. Iată faza a treia a vieții lui Iosif Țon.

Ce anume pledează pentru un asemenea scenariu?

În primul rând declarațiile sale. E drept că uneori nu se potrivesc unele cu altele, dar contradicțiile pot fi explicate în funcție de timpul în care au fost făcute, în funcție de circumstanșele în care au fost făcute și în funcție de auditoriul în fața căruia au fost făcute. Un om mare are dreptul să facă declarații contradictorii.

În al doilea rând sunt depozițiile prietenilor săi, care sunt dispuși să declare sus și tare că Iosif Țon este un om de treabă de când a revenit la credință în 1968. La rândul lor, acești prieteni pot explica acțiunile vieții lui Iosif Țon care aparent contrazic scenariul descris. Și, ceea ce este impresionant, ei sunt capabili  să ofere o explicație a faptelor care contrazic scenariul propus și atunci când Iosif Țon nu are niciuna. Prietenul bun la nevoie se cunoaște. Și Iosif Țon a fost de multe ori în nevoie. În afacerea de la Caransebeș, în trădarea prietenilor săi Aurel Popescu și Pavel Nicolescu, în trădarea seminariștilor care i-au sărit în apărare și care au fost dați afară din Seminar fără ca lui Iosif Țon să îi pese, etc., etc. Important este că pentru fiecare cacealma a eroului pentru lupta de eliberare de sub jugul dușmanului de clasă prietenii s-au dovedit răbdători și i-au sărit în ajutor cu explicații bine venite pentru toți cei care cred și nu cercetează. (Va urma)

2 comments:

Anonymous said...

@"În afacerea de la Caransebeș, în trădarea prietenilor săi Aurel Popescu și Pavel Nicolescu,"...
Vedeti dvs, noi toti il cosideram pe Olah un sfint dar noi nu il urmam. Adica avem o admiratie vinovata. Dupa anchetarea comuna a lui Ton, Popescu, Niculescu , Cioata, etc, Popescu si Ton au aparut in Arad, Sega – venind de la recuperare de la Felix dupa anchetele din ’77-. De la amvon, IT a zis “intrebati-l pe Popescu ce fricos sunt eu”. Popescu i-a strins mina incurajator.
Apoi, au mers la biserica din Bujac, unde pastor era Liviu Olah. Dupa unii, acolo ar fi fost si Niculescu. Eu nu-mi amintesc de dinsul. Oricum, Ton a spus acolo 2 lucruri:
1-“Eu am luat doar o palma; Popescu a luat si pumni” (repet, fr. Popescu era de fata in mod cert)
2- “eu n-as fi ajuns unde am ajuns fara ei” –aratind spre Popescu si –posibil- Niculescu… Despartindu-se de dinsii, IT a luat o alta traiectorie pt o vreme…. De ce? Nu neaparat pt ca i-a scris Secu scenariul obligatoriu ci pt ca… suntem si diferiti si ne influenteaza altii. Ton s-a apropiat de Uniune si a facut un gest grav fata de ALRC si fata de dvs. Popescu s-a apropiat si mai mult de radicalul Niculescu. Mitrofan l-a caracterizat bine pe IT: “un amestec de lasitate si curaj, etc.” Bunaoara, eu am admirat ALRC si i-am si ajutat putin pe cei din Timisoara, dar n-am avut curaj sa aderez.
Ce-au astea cu Olah? Pai, unii dintre acuzatorii lui IT sustin ca fr. Iosif l-ar fi inlaurat pe Olah de la Oradea (la instructiunile sau cu ajutorul Secu). Eu nu cred asta. Sa zicem insa ca asa ar fi fost. Si totusi, un sfint, precum Liviu Olah, nu i-a purtat pica ci l-a primit in biserica sa din Bujac cu tot riscul de rigoare si inca de mai multe ori. Nu cunosc raporturile personale ale lui Olah cu Popescu dar pot sa va spun ca –cel putin la acea data- teologic vorbind ei nu erau pe aceiasi pagina. De exemplu, dupa slujba Popescu s-a dus cu moisistii & Dimbeanu (spre dezamagirea fratelui Olah) iar Ton s-a dus cu Liviu la masa la Medrea… Deci, chiar si fara Securitate noi avem optiuni, afiliatii, teologii. Din pacate, Secu le-a exploatat…. Si nu numai Secu ci si admiratorii acestor lideri. Mi-a placut ceea ce prietenul meu, Cornel Mirza, a spus despre Liviu Olah: “ am fost cu dinsul in aceasi biserica/comitet ani de zile si cred ca fr. Liviu a fost atit de aproape de sfintenie cit poate un om sa fie”… Repet, desi nu cred ca IT l-a indepartat pe Olah, acesta nu i-a purtat vreo ranchiuna. Spre deosebire de noi. De ce? Pt ca nu suntem toti “atit de aproape de sfintenie cit poate un om sa fie”…

Nicolae Radoi said...

Frate Doru Radu,
Câteva precizări în fața materialului ce îl aduceți în discuție:
Faptele de „vitejie” ale lui Iosif Țon nu le neagă nimeni, dar li se caută dedesuptul. TocmaI „amestecul de lașitate și curaj” al lui Iosif Țon trebuie să îl explicăm. Aici părerile sunt divergente și tocmai de aceea se profilează scenarii divergente. Aurel Popescu a luat mai multe atitudini contradictorii față de Iosif Țon, și aceasta nu pentru că Popescu ar fi fost dezechilibrat, ci pentru că Iosif Țon a demonstrat în repetate rânduri lipsă de consecvență și principialitate. Pendulările lui Popescu nu pot fi invocate în folosul lui Iosif Țon, așa cum o faceți, ci sunt un argument peremptoriu cu privire la instabilitatea și manevrele contradictorii care l-au caracterizat permanent.
Apoi, înlocuirea lui Olah la Oradea cu Iosif Țon nu s-a făcut la ordinul Securității, ci la dorința lui Iosif Țon cu incitările binevenite și cu binecuvântările de la Securitate, care la momentul acela dorea eliminarea lui Olah de pe tabla de șah de la Oradea și ulterior de pe cea a României. Țon a intuit această dorință a Securității și a acționat venal pentru a se substitui lui Olah cu scopul de a se putea lăuda că este păstorul celei mai mari biserici baptiste din România. La țesutul unor lucruri încurcate nimeni nu s-a priceput ca Iosif Țon.
În sfârșit, faptul că expunem faptele întunericului din viața duplicitară sau triplicitară a lui Iosif Țon nu înseamnă că am cedat urii sau ranchiunii. Dimpotrivă, cred că un credincios adevărat arată altuia greșelile pe care le face. Dacă opțiunile diferite manifestate de Olah și Popescu în acele evenimente sunt justificate în ochii dvs. tot așa trebuie să fie și opțiunile diferite ale lui Olah și Rădoi. El a ales calea să nu abordeze problema lui Iosif Țon. Eu am ales calea de a analiza meandrele Țesătorului și a le expune pentru ca să îl ajut în privința pocăinței. Dacă i-ați fi prieten așa cum pretindeți, i-ați cere să clarifice odată pentru totdeauna trecutul, recunoscând pendulările și trădările pe care le-a acumulat de-a lungul activității sale despre care ne spune mereu că a fost netedă și fără oscilări, deși evidențele îl contrazic puternic.
Americani au o vorbă ivită din observație: „Poți minții pe toți oamenii pentru un timp, și poți minți pe unii tot timpul. Dar nu poate minți pe toți oameni tot timpul.”
Bag seama că dvs. sunteți unul care vă lăsați mințit tot timpul.
Dar ce să facem? Suntem diferiți…