Este al treilea
scenariu posibil al veiții lui Iosif Țon, ceea ce ne spune că cele trei faze
ale vieții sale așa cum le-a delimitat el în Mărturia incompletă nu sunt decât delimitări menite să înșele pe
cei care îi chestionează trecutul. Nu sunt puțini aceia care cred că Iosif Țon
a fost de la început un agent al securității introdus în cultul baptist cu
scopuri precise încă de la debutul carierei sale de predicator și a continuat
să fie un astfel de agent pe tot parcursul vieții sale.
Există informații
care pledează pentru acest scenariu. Cartea Pași
a lui Daniel Mitrofan arată că apariția lui Iosif Țon la Seminarul Baptist din
București în 1955 a fost o mișcare dirijată din nu se știe care cerc sau instituție.
Profesorii Seminarului au primit ordin să îl accepte la Seminar. Oare de la
cine au primit acest ordin?
Plecarea lui la
studii în străinătate a fost efectuată pentru ca Securitatea să primească informațiile
cerute despre oamenii Apusului de care se interesau îndeaproape. Iosif Țon le-a
promis că le va oferi informațiile cerute.
Securitatea a
aceptat să facă falsuri în actele dosarului lui Iosif Țon pentru ca acesta să
obțină statutul de student străin legal în Marea Britanie. Oare de ce s-au dat
peste cap cei cu ochișori albastri pentru a-l ajuta pe Iosif Țon, dacă din 1968
acesta s-a convertit și a devenit un bun credincios? De ce ar fi fost
Securitatea interesată să îl ajute cu un fals pe Iosif Țon, dacă acesta nu era
omul lor? Poate ne răspund prietenii lui, deoarece el nu s-a străduit niciodată
să răspundă la aceste întrebări.
Șederea lui Iosif
Țon în Anglia s-a desfășurat sub cerințele contractului pe care îl avea cu
Securitatea de a ponegri pe Richard Wurmbrandt și a impune o imagine pozitivă a
condițiilor ce le aveau credincioșii baptiști în România. Iosif Țon și-a
îndeplinit ambele misiuni primite.
Întoarcerea în
țară a lui Iosif Țon s-a făcut fără de probleme. A fost primit cu brațele
deschise de guvernul României, deși „o ștersese” ilegal din Austria în Anglia. Venea
cu o pregătire teologică, ceea ce era total împotriva intereselor
Departamentului Cultelor, ce avea misiunea de a ține predicatorii baptiști la
un nivel cultural mediocru. Oare de ce au fost așa de dornici comuniștii să îl
aibe pe dizidentul Iosif Țon înapoi în România după ce încălcase legile țării?
Și de ce nu a avut nimic de suferit în urma încălcării lor? Poate au un răspuns
prietenii lui Iosif Țon, că el nu s-a obosit să dea vreunul niciodată.
Bine, dar în 1973
Iosif Țon a rupt-o cu Securitatea, în acord cu declarația dată lui Daniel
Mitrofan în 2007. Să nu uităm însă că această declarație venea după declarația dată la BBC în care spunea
că a rupt-o în 1968! Mai întâi, că dacă a rupt-o în 1968, nu putea să o rupă din
nou în 1973, decât dacă revenea la cooperare, ceea ce Iosif Țon nu este gata să
admită (el a fost întotdeauna consecvent și nu a avut cotituri în viață!). Dar dacă
nu a fost o nouă racolare a lui, și el a rupt colaborarea în 1973, rezultă că
în 1968 era tot în solda lor, deși în declarația lui „completă” spunea că a terminat-o
cu serviciile față de Securitate în anul convertirii sau reconvertirii. E greu
de spus când a avut loc convertirea lui Iosif Țon, și când a avut loc
reconvertirea, pentru că el nu ne spune acest lucru. E greu, de asemenea, să
știm care este anul în care Iosif Țon, după pretenția lui, a rupt-o cu
Securitatea. În mărturia lui ne spune că a terminat-o în 1968, pe când în dialogul
cu Daniel Mitrofan ne spune că a terminat-o în 1973.
Acum, dacă a
terminat-o în 1973, cum se face că în 1974 a dat o declarație la Securitate deconspirând
activitatea lui Allen Scarfe, angajatul lui Keston College, venit în România
sub pretextul că vrea să studieze ortodoxia, dar în realitate pentru a aduna
date despre persecuțiile credincioșilor din țara noastră? O fi revenit oare asupra
deciziei de a o rupe definitiv cu Securitatea? Sau poate „definitiv”, în
înțelegerea lui Iosif Țon, nu avea semnificația pe care el dorea să o aibe în cazul
cititorilor declarațiilor sale contradictorii? Poate ne pot lămuri prietenii
săi, că Iosif Țon nu a prididit să lămurească pe nimeni cum ruperea sa
definitivă cu Securitatea din 1973 a avut ca rezultat declarația dată
Securității în 1974 în care el îl deconspira pe britanicul venit să ajute pe
credincioșii din România!
În sprijinul
scenariului de negru – negru – negru se înscriu și faptele sale din 1978 când a
condamnat pe luptătorii pentru libertate religioasă din ALRC, pe cei din
Caransebeș, pe Pavel Nicolescu și pe alții care luptat pentru recunoașterea
drepturilor credincioșilor garantate de Constituția României și de acordurile
internaționale semnate de România. Tot aici se înseriază și jocul lui cu Aurel
Popescu, pe care l-a capacitat să nu acționeze public arătându-i acțiunile
mârșave sub promisiunea că se va schimba. După plecarea lui Popescu din România,
Iosif Țon și-a continuat mai departe acțiunile de opoziție față de cei care
luptau cu prețul libertății și al vieții pentru a aduce o schimbare în
raporturile statului comunist cu Bisericile și cu credincioșii.
Scenariul este
apoi susținut de trădarea pe care a efectuat-o în cazul seminariștilor care au
început un protest puternic în favoarea lui cerând să fie adus profesor la
Seminar. Rezultatul acelor proteste a fost că Iosif Țon a primit o catedră de profesor
la Seminar, dar doi seminariști au fost dați afară. În loc să intervină în
favoarea acestora, Iosif Țon i-a îndemnat să devină și ei colaboratori, iar
când aceștia au refuzat, i-a abandonat în gura leului.
În 1980 Iosif Țon
își dovedea din nou slugărnicia față de regimul comunist mergând la Congresul Aliaței Baptiste în Thailanda unde a informat
toată lumea despre locul și libertățile baptiștilor din România. La întoarcerea
în țară a dat un raport superiorilor săi despre misiunea îndeplinită.
Ce să mai spunem
despre informațiile ce le avem despre plecarea lui din România în 1981! Ani de
zile Iosif Țon a susținut că a fost exilat din România de către autoritățile
comuniste, ca după studierea documenteleor să se afle că, de fapt, el a cerut
să plece și Securitatea i-a aprobat acest lucru. Mai știm și care i-a fost
misiunea trasată de Securitate, misiune despre care spunea în declarația dată Securității
în același an că o știe și cerea respectuos să nu fie grăbit deoarece unii îl
suspectează, deși s-a deghizat în dușmanul țării sale.
Negru... De la
început și până la sfârșit. Iată un scenariu al vieții lui Iosif Țon. În
conformitate cu acest scenariu actele de convertire și de opoziție față de
guvernul comunist nu au fost alt ceva decât modalități prin care să câștige încrederea
Cultului Baptist. În conformitate cu acest scenariu înmatricularea sa la
Seminarul Baptist în 1955 a fost făcută la cererea Securității. Reconvertirea
sa a fost iarăși un mod de a recâștiga încrederea credincioșilor baptiști
pentru a-și crea cadrul de lucrare în folosul aceleași Securități. Lucrările
sale prin care critică opresiunea comunistă exercitată asupra Bisericilor
Baptiste este de asemenea o procedură de câștigare a aureolei de luptător
pentru libertate a Baptiștilor, ceea ce i-ar fi permis să acționeze în Apus în
folosul regimului comunist.
Și totuși, nu
acesta este scenariul care surprinde cel mai bine sau cel mai corect viața lui
Iosif Țon... De fapt nu credem că scenariul vieții sale a fost Alb – Negru – Alb, nici Alb – Negru, nici Negru – Negru – Negru. Atunci care a fost? (Va urma)
1 comment:
Ma bucur ca nu achiesati la acest scenariu absurd.
Citeva probleme:
1 Daca IT n-a fost sincer, halal biserica baptista am avut. Cum de nu si-a dat nimeni seama? N-a avut nimeni darul deosebrii duhurilor? Desigur, au fost unii precum dr. Bunaciu care "n-au crezut" niciodata in Ton. Despre asta mai la vale.
2 Intrebarea cit de sincer e cineva se poate pune si vis a vis de Doru Radu sau de altii. Pina la urma, Dumnezeu va deosebi griul de neghina.
3 Caderea d-lui Tzon a socat. E important sa "dam cuvintul" celor de atunci. Am cunoscut colegi de seminar de-ai lui care nu l-au iertat niciodata. A fost mutl prea grava lepadarea sa de Domnul. Dvs. trebuie sa stiti ca in stalinism multi s-au lepadat. In Arad, erau mutli baptisti; unii au parasit biserica dar au pastrat contacte pe ascuns. Altii au luptat pe fata contra pocitilor; unii au redevenit ortodocsi pt a scapa de prigoana. Unii s-au intors dupa pensionare; altii dupa Revolutie. Unii nu s-au mai intors -dupa stiinta noastra- niciodata. Dumnezeu le cunoaste inimile. Am cunoscut oameni care pe baza ep. catre Evrei n-au mai putut crede ca sunt iertati pt ca s-au leadat. Caderea lui Ton a fost socanta dar nu neastepata tinind cont de conditiile istorice.
3 - Revenirea lui Ton a fost o mare incurajare pt noi; da, Dumnezeu poate sa ierte/restaureze pe oricine daca pe IT l-a putut. Ton se apara cu citatul din Corrie Tenboom: "oricit de jos ai cadea, privind in jos vezi miinile Mintuitorului gata sa te prinda". Lasindu-i pe cei nesinceri la o parte, au fost oameni sinceri care pe baza lui Evrei au crezut ca el nu mai poate sa revina (existau astfel de teologii printre evanhelici).
4- Multi pastori au spus: "el nu mai poate fi pastor pt ca a cazut, chiar daca s-a pocait sincer; sa stea pe ultima banca". Interesant este ca el nu a fost ordinat inainte de cadere; era predicator -copil de 21-22 ani- dar neordinat. Dupa mine, nu trebuia promovat "in the first place"; era prea tinar. De fapt, Speranta l-a iertat greu; cunosc oameni batrini care nici astazi nu-i iarta dezamagirea din '56-57 (nu mai stiu cind a cazut). "Nu ma consider iertat pina nu ma veti ierta si voi" a spus Tzon dramatic prin '75 cind cu greu pastorul de la Speranta l-a acceptat sa vina in biserica sa...Era ciudat ca conducatori baptisti spuneau in gura mare: "un pastor care a cazut odata nu mai poate fi pastor"... Tocmai ei -comenta cineva in gura mare, atunci- care sunt in mare parte cazuti in plasa Securitatii? Ei vorbesc?... Slev care a scris memoriul, salutat de Secu impotriva lui IT -vezi cartea Pasi- a "chiulit" 18 ani din biserica, revenind dupa pensionare fara vreun regret; gata sa scrie teologie dovenind imposibilia revenire a lui Tzon...
5- Dezbaterea cadere-revenire este una reala. A nega caderea/pocainta lui IT dupa scenariul negru-negru-negru inseamna a fi in afara vietii spirituale si mai alea a intrebarilor/dilemelor ei; inseamna a pretinde ca Cel Rau nu vrea a ne "cerne ca griul" si a pretinde ca viata noastra fost intotdeauna lineara; inseamna a nega presiunile in care tinerii nostri -unii imaturi spirituali sau chiar ne nascuti din nou- erau supusi in plin stalinism. Basca persecutia!
6-Finalmente, sinceritatea oricui poate fi pusa la indoiala. Chiar si a celor ce scot draci in numele Domnului... pina la judecata cea mare!
Post a Comment