Probabil cuvântul
care descrie cel mai bine viața și activitatea lui Iosif Țon este cel care
îmbină fără logică albul cu negrul dând mereu la iveală unele zone de lumină, în
complementaritate cu griuri, colțuri întunecate și obscurități. O amestecătură
de pioșenie și apostazie, curaj și lașitate, avânt cu bravură impresionantă urmat
de rușinoasă fugă cu teamă de persecuție, elan în antrenarea altora în acte de
curaj și rezistență la despotism urmat de abandonarea colaboratorilor și trădarea
inexplicabilă a celor pe care i-a entuziasmat și antrenat în luptă pentru libertate
religioasă, iată țesătura reală a vieții lui Iosif Țon.
Ce anume a
determinat acest curs permanent meandric? Cum se explică bi-polaritatea lui
Iosif Țon care i-a contrariat și dezamăgit pe prieteni și a dat ocazie de
critică incisivă celor ce nu l-au simpatizat niciodată? Cred că găsim o
explicație satisfăcătoare. În timp ce se cuvine să admitem că Iosif Țon a a vut
o relație reală cu Domnul în tinerețea sa, trebuie să arătăm că viața lui a
fost guvernată de impresii false pe care și le-a hrănit mereu datorită
orgoliului care i-a dominat gândirea.
Schimb de favoruri
O impresie falsă
cu care a trăit toată viața a fost aceea că el trebuie să parvină și să ajungă
în fruntea grupării cu care se asociază datorită potențialului său deosebit.
Acest mod de gândire ce l-a dominat este responsabil de greșelile făcute la
începutul carierii sale de predicator. A intuit că pentru a parveni trebuie să
ajungă la Seminarul Baptist, și de aceea a mișcat lucrurile într-un mod obscur,
care nu a fost lămurit până astăzi. Anul 1955 marchează intrarea sa la Seminarul
Baptist din București, și informațiile zgârcite ce le avem punctează înspre o
posibilă introducere a lui în Seminar prin decizia organele însărcinate cu supravegherea
Bisericilor Baptiste. O declarație a agentului Fagure (Țunea Ioiachim) arată că
aducerea lui la Seminarul Baptist s-a făcut la cererea Departamentului
Cultelor, care probabil că a primit directive de la alt for, desigur Securitatea
(Pași p. 426). Dacă autoritățile
comuniste au decis integrarea sa în Seminarul Baptist, desigur că acest favor
venea cu un preț. Nu știm ce a promis în schimb Iosif Țon, dar vedem că acest
schimb de favoruri a fost prezent în viața lui din nou și din nou.
Anul 1968 când
decide să plece în Apus stă sub vraja unui asemenea schimb. Securitatea i-a
promis că îi va facilita plecarea la Viena dacă acceptă să dea informații
despre străinii ce veneau frecvent din Viena în România. Iosif Țon a acceptat
fără mustrări de conștiință o astfel de afacere, deoarece așa putea să studieze
într-un „seminar de mâna întâi”. Dorința de a parveni și a ajunge în fruntea
Cultului Baptist l-a determinat pe Iosif Țon să facă tot felul de concesii în
legătură cu cerințele Securității de a deveni omul lor.
Așa se explică
colaborarea lui cu Securitatea în anii de după întoarcerea din Anglia, și în
anii de după plecarea lui în SUA. Uneori însă schimburile de favoruri nu au
fost pe măsura așteptărilor și de aceea s-a ajuns și la conflict. Iosif Țon a
știut să explice aceste conflicte ca fiind dovada luptei sale pentru libertăți
religioase și a opoziției sale față de Securitate.
Datoria neplătită de Cultul
Baptist
O altă impresie
falsă cu care a trăit Iosif Țon a fost aceea că credincioșii baptiști îi
datorează foarte mult, din moment ce el era un predicator eminent, un învățător
abil și un vizionar capabil să reorienteze Cultul Baptist din România. Nu de
puține ori a fost surprins spunând despre sine că el este o mare binecuvântare
pentru baptiștii români. Această idee nu l-a părăsit până în 2007, când prin
scrisoarea în care pretindea că pune diagnosticul lucrării cultului Baptist
încerca să arate că el este speranța Cultului și prin urmare se cuvine să fie
promovat la conducere. Scrisoarea de care vorbim s-a intitulat Ce aş
dori eu să spun cultului baptist din România – Rădăcinile şi implicarea mea in
Uniunea Baptistă, și a avut ca
scop, după declarația lui Daniel Mitrofan, de a discredita pe cei din
conducerea Cultului, și, adăugăm noi, întreținea ultima speranță că baptiștii
din România îi vor recunoaște valoarea și îi vor conferi o poziție în conducere
pe măsură.
Ca urmare a
faptului că i s-a „datorat” atât de
mult, Iosif Țon a avut pretenții de la credincioșii baptiști, dar
aceștia l-au dezamăgit mereu, deoarece nu i-au oferit o trambulină de pe care
să se lanseze în funcțiile importante de conducere ale Cultului. Așa se face că
în 2010, după maturizarea dezamăgirilor, Iosif Țon a hotărât să treacă de la
baptiști la penticostalii carismatici. Se imagina în fruntea mulțimilor adunate
de mișcarea incoerentă a carismaticilor din România, și se declara teologul
acestei mișcări.
Schimbări de teologie
Din câte se vede
peregrinările lui, Iosif Țon nu a avut convingeri teologice personale, ci a adoptat
întotdeauna acele poziții care i-au adus un avantaj momentan. S-a convertit
între baptiști. Dezamăgit de aceștia a schimbat foarte ușor convingerile sale
religioase cu doctrine liberale ce insultau creștinismul istoric. Revenit între
baptiști pleacă în Anglia pentru a studia în „școlile cele mari”, ca și Budulea
Taichii. Acolo vine în contact cu carismaticii lui Ted Kent, și îmbrățișează doctrina
carismatică a vorbirii în limbi. Rupând legăturile cu gruparea lui Ted Kent,
deoarece acesta nu îl putea ajuta în privința visului cu școlile cele mari, nu mai
vede nici un avantaj pentru aventrura sa carismatică și o trece sub tăcere timp
de patru decenii. Revenit în România, este un bun baptist (amilenist și
arminian). Ajuns în America, înțelege că nu poate accesa cercul marilor
bisericii baptiste din SUA decât dacă se declară premilenist. O face fără
reținere. Mai mult, este dispus să de declare fundamentalist calvinist în cercurile cu
această orientare. Reîntors în România după 1990 recidivează în amilenism și
arminianism. Urmează fiasco de la Oradea și Iosif Țon se vede exclus din
facțiunea care are un cuvânt de spus în Cultul Baptist. Trec anii, însă odată
cu ei trec și posibilitățile lui de a parveni și a ajunge la cârma Cultului
Baptist. O ultimă încercare o face cu Ce aş dori eu să spun cultului
baptist din România – Rădăcinile şi implicarea mea in Uniunea Baptistă, unde critică deschis Cultul Penticostal
pentru poziția acestuia cu privire la darurile Duhului Sfânt și perorează pe ideea cât de avantajos ar fi pentru Cultul Baptist să îl promoveze în vârf. Cei de al cârma Cultului Baptist aparținând gerontocrației de factură comunistă nu au urechea deschisă pentru propunerile lui Iosif Țon, care nu erau lipsite de merit. Ușile i se închid din nou în față. Și totuși, la orizont se întrevede o posibilitate de a
ajunge iarăși înaintea mulțimilor. Ea îi este oferită de mișcarea străjerilor,
o adunătură pestriță de negândiți care promite mult pentru Iosif Țon. O singură
problemă. Cu trei ani înainte Iosif Țon se pronunțase împotriva carismelor
carismaticilor. Dar și-a adus aminte de experința sa cu Ted Kent și la momentul
oportun o scoate de pe mânecă și ia ochii carismaticilor români care, având
experiențe lungi, dar minte scurtă, ajung să îl aduleze. Iosif Țon jubilează. E
din nou în centrul atenției și poate să reproșeze în această manieră Cultului
Baptist că nu a fost sensibil la dorințele sale. Acum începe să elaboreze o teologie
„originală”, care stârnește însă râsul tuturor celor ce știu puțină teologie. Convingerile
teologice ale lui Iosif Țon? Ele nu există decât într-un context dat și în dependență
de acel context. Totul este negociabil în funcție de interesele zilei. (Va urma)
No comments:
Post a Comment