Wednesday, July 4, 2012

Un dialog pe tema culorilor sau lipsei de culori ale ițelor războiului țonist


De la cititorul nostru Doru Radu am primit un comentariu pe care vi-l oferim în prim plan cu un răspuns ad-hoc. Nu credem că polemica iscată de omul ce a fost lipsit de șira spinării în lupta cu securitatea se va opri aici, dar credem că dezbaterea va aduce încă puțină lumină în tenebrosul război al ideilor și preferințelor.  
Doru Radu spune:
@"În afacerea de la Caransebeș, în trădarea prietenilor săi Aurel Popescu și Pavel Nicolescu,"...
Vedeti dvs, noi toti il cosideram pe Olah un sfint dar noi nu il urmam. Adica avem o admiratie vinovata. Dupa anchetarea comuna a lui Ton, Popescu, Niculescu , Cioata, etc, Popescu si Ton au aparut in Arad, Sega – venind de la recuperare de la Felix dupa anchetele din ’77-. De la amvon, IT a zis “intrebati-l pe Popescu ce fricos sunt eu”. Popescu i-a strins mina incurajator.
Apoi, au mers la biserica din Bujac, unde pastor era Liviu Olah. Dupa unii, acolo ar fi fost si Niculescu. Eu nu-mi amintesc de dinsul. Oricum, Ton a spus acolo 2 lucruri:
1-“Eu am luat doar o palma; Popescu a luat si pumni” (repet, fr. Popescu era de fata in mod cert)
2- “eu n-as fi ajuns unde am ajuns fara ei” –aratind spre Popescu si –posibil- Niculescu… Despartindu-se de dinsii, IT a luat o alta traiectorie pt o vreme…. De ce? Nu neaparat pt ca i-a scris Secu scenariul obligatoriu ci pt ca… suntem si diferiti si ne influenteaza altii. Ton s-a apropiat de Uniune si a facut un gest grav fata de ALRC si fata de dvs. Popescu s-a apropiat si mai mult de radicalul Niculescu. Mitrofan l-a caracterizat bine pe IT: “un amestec de lasitate si curaj, etc.” Bunaoara, eu am admirat ALRC si i-am si ajutat putin pe cei din Timisoara, dar n-am avut curaj sa aderez.
Ce-au astea cu Olah? Pai, unii dintre acuzatorii lui IT sustin ca fr. Iosif l-ar fi inlaurat pe Olah de la Oradea (la instructiunile sau cu ajutorul Secu). Eu nu cred asta. Sa zicem insa ca asa ar fi fost. Si totusi, un sfint, precum Liviu Olah, nu i-a purtat pica ci l-a primit in biserica sa din Bujac cu tot riscul de rigoare si inca de mai multe ori. Nu cunosc raporturile personale ale lui Olah cu Popescu dar pot sa va spun ca –cel putin la acea data- teologic vorbind ei nu erau pe aceiasi pagina. De exemplu, dupa slujba Popescu s-a dus cu moisistii & Dimbeanu (spre dezamagirea fratelui Olah) iar Ton s-a dus cu Liviu la masa la Medrea… Deci, chiar si fara Securitate noi avem optiuni, afiliatii, teologii. Din pacate, Secu le-a exploatat…. Si nu numai Secu ci si admiratorii acestor lideri. Mi-a placut ceea ce prietenul meu, Cornel Mirza, a spus despre Liviu Olah: “ am fost cu dinsul in aceasi biserica/comitet ani de zile si cred ca fr. Liviu a fost atit de aproape de sfintenie cit poate un om sa fie”… Repet, desi nu cred ca IT l-a indepartat pe Olah, acesta nu i-a purtat vreo ranchiuna. Spre deosebire de noi. De ce? Pt ca nu suntem toti “atit de aproape de sfintenie cit poate un om sa fie”…

Nicolae Rădoi răspunde:

Câteva precizări în fața materialului ce îl aduceți în discuție:
Faptele de „vitejie” ale lui Iosif Țon nu le neagă nimeni, dar li se caută dedesuptul. TocmaI „amestecul de lașitate și curaj” al lui Iosif Țon trebuie să îl explicăm. Aici părerile sunt divergente și tocmai de aceea se profilează scenarii divergente. Aurel Popescu a luat mai multe atitudini contradictorii față de Iosif Țon, și aceasta nu pentru că Popescu ar fi fost dezechilibrat, ci pentru că Iosif Țon a demonstrat în repetate rânduri lipsă de consecvență și principialitate. Pendulările lui Popescu nu pot fi invocate în folosul lui Iosif Țon, așa cum o faceți, ci sunt un argument peremptoriu cu privire la instabilitatea și manevrele contradictorii care l-au caracterizat permanent.

Apoi, înlocuirea lui Olah la Oradea cu Iosif Țon nu s-a făcut la ordinul Securității, ci la dorința lui Iosif Țon cu incitările binevenite și cu binecuvântările de la Securitate, care la momentul acela dorea eliminarea lui Olah de pe tabla de șah de la Oradea și ulterior de pe cea a României. Țon a intuit această dorință a Securității și a acționat venal pentru a se substitui lui Olah cu scopul de a se putea lăuda că este păstorul celei mai mari biserici baptiste din România. La țesutul unor lucruri încurcate nimeni nu s-a priceput ca Iosif Țon.

În sfârșit, faptul că expunem faptele întunericului din viața duplicitară sau triplicitară a lui Iosif Țon nu înseamnă că am cedat urii sau ranchiunii. Dimpotrivă, cred că un credincios adevărat arată altuia greșelile pe care le face. Dacă opțiunile diferite manifestate de Olah și Popescu în acele evenimente sunt justificate în ochii dvs. tot așa trebuie să fie și opțiunile diferite ale lui Olah și Rădoi. El a ales calea să nu abordeze problema lui Iosif Țon. Eu am ales calea de a analiza meandrele Țesătorului și a le expune pentru ca să îl ajut în privința pocăinței. Dacă i-ați fi prieten așa cum pretindeți, i-ați cere să clarifice odată pentru totdeauna trecutul, recunoscând pendulările și trădările pe care le-a acumulat de-a lungul activității sale despre care ne spune mereu că a fost netedă și fără oscilări, deși evidențele îl contrazic puternic.

Americani au o vorbă ivită din observație: „Poți minții pe toți oamenii pentru un timp, și poți minți pe unii tot timpul. Dar nu poți minți pe toți oameni tot timpul.”
Bag seama că dvs. sunteți unul care vă lăsați mințit tot timpul.
Dar ce să facem? Suntem diferiți…

4 comments:

Anonymous said...

@"Aurel Popescu a luat mai multe atitudini contradictorii față de Iosif Țon, și aceasta nu pentru că Popescu ar fi fost dezechilibrat"...
De-acord cu dvs. Popescu dupa ce a luat pozitite fata de IT, a colaborat cu el la Europa Libera pt ca a acceptat ca se putea insela sau ca IT s-ar fi schimbat; asta nu-i dezechilibru.
Desigur ca si dvs sunteti diferit. Sunteti un om mai aspru si (sper) drept. Focalizindu-va atit de mult pe un om anume riscati sa va pierdeti obiectivitatea. Sa va dau un exemplu. Deschiderea dosarelor seamna in mic cu judecata de Apoi. Fr. Olah a regretat toata viata ca n-a facut botezul in Cris (potrivit lui Branzei). I-ati citit dosarul, presupun. Imaginati-va ce iesea daca il tinea. Acolo scrie negru pe alb ca au fost infiltrati ofiteri si elevi de la militie si secu in civili pt a-i provoca pe pocaiti. In plus, pompierii erau pregatiti sa faca manevre. Va dati seama ce iesea? Poate o tragedie mai mare decit la Caransebes. Erau toti Oradenii -multi nou convertiti- pregatiti sa faca fata printr-o atitudine spirituala la asa aceva? Nu cred ca vreti o parere personala! Totusi, post-factum e mai bine ca nu s-a tinut...Eroii de-atunci nu aveau de unde sa stie asta; noi, da. Iata de ce mai trebuie sa ne si revizuim parerile; nu suntem infailibili.

Anonymous said...

@"Dacă i-ați fi prieten așa cum pretindeți, i-ați cere să clarifice odată pentru totdeauna trecutul, recunoscând pendulările și trădările pe care le-a acumulat de-a lungul activității sale despre care ne spune mereu că a fost netedă și fără oscilări, deși evidențele îl contrazic puternic.."
Aici gresiti 100%. N-am pretins a-i fi prieten. Nici macar nu ne cunoastem; am vorbit cu dinsul de 2 ori: o data 30 secunde; a doua oara 10 minute despre lucruri concrete fara legatura cu cele de mai sus. Dupa cum stiti, intilnirile cu IT nu lasa o impresie tocmai favorabila; mie mi-a lasat o impresie normala, "nici prea prea, nici foarte foarte". De cerut, i-am cerut in 2 rinduri sa-mi explice ce spuneti dvs. Desi nu ne cunoastem a facut-o. Am publicat raspunsurile sale: unul la Mitrofan, altul la Vindecatoru. Cel de-al doilea se referea la acuzatiile dvs vs. Cransebes. Apoi mi-a cerut sa intrerupem corespndenta. A fost totusi ciudat ca desi i-am spus ca-s furios pe dinsul pt ca s-a strejarit, mi-a raspuns civilizat.
As adaoga ceva despre dvs.; nu doar ca suntem si diferiti dar putem face si o impresie diferita pe bloguri. V-am caracterizat drept aspru si -sper- drept. Un prieten, fost LLRC-ist, care va viziteaza cu simpatie, v-a descris drept "un om cu inima buna". Sunt convins ca are dreptate pt ca am incredere in prietenul meu. Totusi, nu chiar asta e imaginea lasata de dvs. pe bloguri.
Risc un fapt necinstit. Fr. Iosif mi-a cerut sa nu scriu nimic din discutia noastra vs. Caransebes decit o propozitie. Incalc promisiunea si va spun si altceva ce mi-a spus: " am refuzat mina intinsa de Laie Radoi pt ca a fsot prea dur cu mine". Nu stiu daca e asa si nici nu dau prea multa semnificatie acestui fapt. Mai pot sa va spun ca -asa cum am reprodus pe blogul lui Mitrofan- IT mi-a spus ceva de genul:" eu dorm linistit. Tu ma ameninti cu deschiderea dosareleor. Pot sa se deschida cite dosare vor; nu mai au nimic de gasit. Mi-am incheiat colaborarea cu Secu atunci cind ti-am spus"... Le-am spus atunci d-lor Mitrofan si Cruceru: "scoateti tot ce aveti imptriva fr. Ton"... Necazul e, fr. Nicolaie, ca nu mai e nimic, deocamdata. Scrisorile din anii '80 circula in emigratie de mult. Eu le-am primit la venirea in SUA cu mult inainte de inventarea internetului si deconspirarea. Iata de ce cred ca se cuvine un ton mai potolit. Numai bine!

Nicolae Radoi said...

Frate Doru Radu,
Întrebarea cu privire la botezul de la Criș programat de fratele Olah nu trebuie formulată așa cum ați făcut-o. Dacă Dumnezeu l-a îmboldit să o facă, dacă el a știut că Domnul voia acel botez la Criș, era problema Domnului ce se va întâmpla. „Grija” lui Iosif Țon și a dvs. pentru consecințele botezului la Criș este nejustificată. Dacă astfel de considerente ar fi fost importante pentru creștini în toate veacurile nu am mai fi avut martiri și nici o mărturie impresionantă care să îl glorifice pe Domnul nostru. Nici nu am fi ajuns să primim Evanghelia. S-ar fi pierdut pe drum...

Ceea ce s-a întâmplat la Caransebeș nu a fost o tragedie, ci o istorie prin care Dumnezeu s-a glorificat, ceea ce nu îi scuză pe „frații” care ne-au deferit justiției.

Nu cred că sunt focalizat pe un om, ci atenția mea este asupra fenomenului colaboraționist ilustrat în articole foarte variate cu mulți alți protagoniști pe lângă cel pe care îl apărați. Vedeți și celelalte informații oferite de acest blog.

Nicolae Radoi said...

Tot pentru fratele Doru Radu,

Chiar dacă nu îi sunteți prieten lui Iosif Țon, sunteți un susținător al lui, ceea ce ar trebui să îl determine să vă trateze mai atent. Nu îi este însă în fire, deoarece pentru el sunt importanți doar cei care îl pot sălta mai sus.

Apoi, chiar dacă nu ar mai ieși nimic la iveală din dosarele Securității despre Iosif Țon (ceea ce nu cred să fie cazul), materialul care există e suficient să ne permită să construim istoria activităților lui cu o probabilitate mare în ce privește acuratețea.

În ce privește „asprimea” mea față de Iosif Țon în privința împăcării, ea poate fi verificată de cei care au fost prezenți. Ei sunt îndreptățiți să spună dacă asprimea mea a fost impedimentul împăcării. Dar indiferent de asprime, dacă i-am întins mâna, putea să mi-o întindă și el. Nu asprimea mea a fost mare, ci mândria interlocutorului.
A considerat că nu merită să bage în seamă pe unul care nu are titlurile sale academice.

Oricare ar fi părerile noastre despre cel în discuție, lucrul acesta nu afectează respectul nostru reciproc.