Thursday, June 5, 2014

Cat de bine ne ajuta Bibliile cu informatii si note explicative?

De curand a fost tiparita o alta Biblie cu note de interpretare a profetiilor, Biblia profetica. Doar am rasfoit-o putin, si am constatat unele erori in notele introductrive. Nu este greu sa observi ca notele au fost scrise de aceeasi persoana care a dat la iveala notele de la Biblia cu explicatii (Daniel Branzai).

Banuiesc ca cei care isi permit sa publice editii ale Scripturii cu note explicative ar trebui sa se rezume doar la acele informatii care sunt istorice. Avantarea pe terenul interpretarii teologice si al interpretarii profetiilor este nu doar hazarduoasa, ci si primejdioasa, mai ales pentru cei care nu cunosc Scripturile si ar putea adopta facil interpretarile oferite.

Bunaoara, acelasi personaj a oferit cu vreo doua decenii in urma o editie publicata in Berlin, Ohio, cu note introductive sub titlul "Mantuirea" - ca un fir rosu prin cartile Bibliei. Notele nu ofera doar date istorice inexacte ("incepand cu anul 593 i.d.C., imparatul babilonian Cirus le-a permis evreilor sa se intoarca la vatra lor stramoseasca), ci si date teologice eronate. Trecem cu vederea faptul ca Cirus nu era nascut la 593 (probabil a fost o inversare nefericita de cifre, anul intentionat fiind 539); trecem cu vederea si faptul ca Cirus este desemnat ca "imparatul babilonian" cand in realitate era regele imperiului persan; dar nu putem trece cu vederea fraze de genul "ca sa perpetueze samanta celor neprihaniti, Dumnezeu i-a poruncit lui Noe sa construiasca o corabie." Impresia pe care o da aceasta fraza este ca Dumnezeu a nimicit populatia pamantului care ajunsese nelegiuita, si a decis sa continue istoria numai cu "samanta celor neprihaniti".

Nu exista o samanta a celor neprihaniti care sa perpetueze o specie neprihanita, ci exista o samanta pacatoasa care este cauza transmiterii naturii pacatoase din generatie in generatie, indiferent daca cei care s-au inmultit au fost neprihaniti sau nu. Daca ceea ce implica fraza anterioara este adevarat (atunci si poporul roman este crestin!), cel mai simplu mod de a elimina problemele societatii ar fi prin eliminarea celor ce nu sunt neprihaniti, continuand istoria numai cu samanta celor neprihaniti. Ori dupa potop nelegiuirea a aparut din nou, dovedind ca nu exista o "samanta a celor neprihaniti" care sa constituie prin descendenti o societate neprihanita.

Ce sa mai zicem de expresia : "El (Iisus Hristos) S-a intrupat intr-o natura pacatoasa ca a noastra pentru a satisface cerintele Legii"? Domnul Isus nu s-a intrupat intr-o natura pacatoasa, ci din capul locului a avut o natura umana neatinsa de pacat (Isaia 53:9, 12; Ioan 8:46; 2 Corinteni 5:21; Evrei 4:15; 1 Petru 2:22; etc.), caci numai asa putea fi jertfa de ispasire pentru pacatele noastre.

Inchipuiti-va ca cititorii invata teologie din aceste note explicative! Noe si fiii lui au raspandit pe pamant o samanta neprihanita, iar in aceasta samanta neprihanita a aparut Isus Hristos cu o natura pacatoasa! Totul este pe dos! "Informatiile" de fapt dezinformeaza!

Nu este prima data cand Galaaditul a fost surprins cu teze teologice incorecte. Altadata a spus ca Isus s-a indoit ca si noi (http://radoinicolae.blogspot.com/2011/07/cazut-iisus-in-indoiala.html), ceea ce din nou contesta natura lui impecabila. Sa fie doar greseli de exprimare sau scriere? Ne-am bucura sa fie astfel.

4 comments:

Daniel Branzai said...

In apararea explicatiilor la Biblie:

Noe si neprihanirea:
Evrei 11
7 Prin credinţă Noe, când a fost înştiinţat de Dumnezeu despre lucruri care încă nu se vedeau, şi, plin de o teamă sfântă, a făcut un chivot ca să-şi scape casa; prin ea, el a osândit lumea, şi a ajuns moştenitor al neprihănirii care se capătă prin credinţă.
[Evrei 11 ]


2 Petru 2
5 dacă n-a cruţat El lumea veche, ci a scăpat pe Noe, acest propovăduitor al neprihănirii, împreună cu alţi şapte inşi, când a trimis potopul peste o lume de nelegiuiţi;

Frate Nicolae Sunteti un om inghețat în proiect. În afara trecutului, prezentul nu vă recomandă ca un exemplu demn de urmat. Amareala dumneavoastra, filtrat prin elocinta scribului de serviciu, nu face bine nimanui, nici macar dumneavoastra. Cine seamana vant, va secera intotdeauna furtuna.

Daniel Branzai said...

Neprihanirea sau pacatosenia trupului in care a trait Christos este o problema care va depaseste si pe dumneavoastra si pe cel ce va lustruieste lipsa de carte. Lasati-o pe seama unor oameni mai pregatiti in teologie.

Daniel Branzai said...

But in the first year of King Cyrus of Babylon, King Cyrus enacted a decree to rebuild this temple of God.

Va certati cu Ezra, nu cu autorul comentariilor. S-ar putea sa nu aveti dreptate?

Radoi Nicolae said...

Frate Daniel,
E greu să admiteți că ați greșit?
1. Nu am contestat că Noe a fost un om neprihănit, ci că a perpetuat sămânța neprihănită! Chiar nu vedeți diferența?
2. Ezra îl numește pe Cir împăratul perșilor (Ezra 1:1-2. Dușmanii iudeilor îl numesc împăratul Babilonuluiîn scrisoarea de reclamație către Darius (Ezra 5:13). Vedeți dacă vreo istorie îl desemnează pe Cirus ca împărat al Babilonului, și atunci cădem de acord.
3. Credeam că veți recunoaște că ați făcut o greșală de tipografie când ați afirmat că Isus a luat o natură păcătoasă. Văd că vă săpați groapa mai adânc și vorbiți din nou de „păcătoșenia trupului în care a trăit Christos.” Ați rămas corigent la cristologie. Bunaciu, semidoctul, are mai multă cunoștință în această privință decât transpare că aveți. Nu este vorba doar de cunoștințe, ci de o teologie și poziție eretică. Dacă într-adevăr susțineți că Isus a avut o natură păcătoasă, vă descalificați să fiți predicator într-o biserică baptistă.