Mai zilele trecute s-a încins
pe site-ul lui Barthimeu aici
o discuție cu privire la colaborarea sau necolaborarea pastorului Trif. Cel
care pleda pentru departajarea pastorului Trif de colaboratorii Securității (pastorul
Daniel Branzai) invoca familiaritatea lui cu numitul pastor și obiectivitatea
care îl caracterizează atunci când adresează subiectul cețos al colaborării
colaboratorilor (Cred că nu pot
fi bănuit de oarecari subiectivisme siropoase față de foști colaboratori ai
Securității. Cei care mă cunosc știu despre ce vorbesc.).
Nu avem nici o intenție
să bănuim lucruri, mi ales că lucrurile de care este vorba sunt clare ca lumina
zilei. Observăm însă că bănuiala este invocată, îndrăgită și cultivată în
ograda celor ce vor să arunce praf în ochii cititorilor și să justifice pe
colaboratori.
Pentru a nega ceea ce
este evident comentatorul trece la o redefinire a termenilor, pentru a scoate
basma curată pe cei ce au mânjit cu umbra lor în mod constant porțile sediilor
Securității.
5. Cred că ar
trebui să zăbovim mult până să aplicăm termenul ,,colaborare“ în astfel de
relații. Colaborarea înseamnă a urmări același scop și a uni eforturile pentru
obținerea lui. Ori în majoritatea cazurilor, păstorii și reprezentanții
cultelor religioase care au avut contact cu Securitatea și Departamentul nu au
urmărit în nici un caz suprimarea creștinismului în România. În foarte multe
cazuri, au făcut și ei ceea ce este proverbial pentru români: ,,au semnalizat
la stânga, dar au luat-o la dreapta“.
După această
„elucidare” pastorul Daniel Branzai trece la separarea (la fel de lucidă ca și
definiția anterioară) pastorilor în două grupe. Pe de o parte sunt cei ce audialogat cu
Securitatea, și de cealaltă parte sunt cei ce au colaborat cu
Securitatea.
6. Propun să
diversificăm terminologia și să diferențiem între dialog cu Securitatea și
colaborare cu Securitatea. În vremurile de tristă amintire, sub stalinism, TOȚI
păstorii erau obligați să dea raporturi că nu au legături cu dușmanii statului
sau cu spionii de peste hotare. Chiar și sub Ceaușescu, legea pedepsea cu
amendă pe cei care aveau contact cu străinii și nu raportau la Securitate.
Aceasta a făcut ca cei care au păstorit în zone turistice sau de interes pentru
turiști străini să FIE OBLIGAȚI de situație să dialogheze în mod regulat cu
Departamentul și Securitatea.
Tare mă tem că în
urma diversificărilor multiple pe care le propuneți ajungem la diversiuni și
divertismente menite să obscuranteze problematica. Domnule Daniel Branzai, pe
cine vreți să apărați cu astfel de sofisme? Nu toți păstorii au dialogat cu
Securitatea, așa cum vreți să susțineți în pledoaria patetică de mai sus. Nu
toți au dat raporturi, ci numai cei ce au cedat presiunilor
Securității. Dacă nu aveți bărbăția de a recunoaște că tatăl dumneavoastră a
fost colaborator cu colonelul de Securitate Ioachim Țunea, ar trebuie să lăsați
subiectul acesta al colaborării în seama celor ce au suferit din pricina
colaboratorilor și ar mai trebui să îi îndemnați pe colaboratori la pocăință,
nu să îi justificați!
Nu doar cei ce au
dat declarații la securitatea au fost colaboratori, ci și acei păstori care au
știut de trădarea altor colegi de ai lor și au procedat ca și sicilienii
(timorați de dictonul mafiot: Cine nu vede, nu aude și tace, trăiește o
mie de ani în pace!), au tăcut și au acceptat să trăiască în pace cu
dușmanul credinței. Nu se poate să nu fi auzit că John Bunyan a stat
treisprezece ani în închisoare numai pentru că nu a vrut să accepte legitimația
de păstor pe care i-o întindea binevoitor guvernul. Persecutorii i-au spus că
este liber să plece din închisoare de îndată ce recunoaște că guvernul este
acela care dă legitimitate unui predicator, și John Bunyan a refuzat
libertatea. El știa că Dumnezeu l-a chemat să predice și mandatul îl avea de la
Domnul, nu de la guvern. În dispută era dacă guvernul sau Dumnezeu te
mandatează să predici! În urma detenției lui Bunyan libertatea religioasă în
Anglia a fost confirmată și guvernul englez a renunțat la pretenția
legitimizării predicatorilor. Dacă toți păstorii din România ar fi procedat ca
și Bunyan, alta ar fi fost situația Bisericilor Baptiste din România. Dacă
toate comitetele bisericilor ar fi procedat cum am procedat noi la Caransebeș,
refuzând să accepte instrucțiunile inspectorilor de culte și prezența lor la
întrunirile comitetului, alta ar fi fost soarta credinței creștine în România.
Ne-au lipsit martirii în număr mai mare deoarece pastorii de la Comunități și
Uniune au fost lași, și în loc să sufere pentru Evanghelie au persecutat pe cei
care au decis să lupte pentru Evanghelie.
Laș a fost și
pastorul Trif de la Timișoara, și și-a dovedit lașitatea și colaborarea cu
organele comuniste prin faptul că la ordinele Partidului a venit la Caransebeș
în toamna anului 1978 și a procedat ca și ceilalți trădători ai Cultului
Baptist adunați acolo cu japca de Securitate pentru a executa ordinele acesteia
de a ne depune din funcție.
Ulterior, când am
fost adus în fața instanței pentru a fi condamnat pentru credința căreia i-am
rămas credincios în ciuda presiunilor venite de la conducerea Cultului Baptist,
printre cei care au venit să asiste la condamnarea mea a fost și pastorul Trif.
Nu a venit acolo ca să ne apere, așa cum s-ar fi cuvenit unui confrate, ci a
venit acolo la ordinele Securității, el și un alt colaborator notoriu, Ion
Mihai, un curvar pus în slujba dușmanilor Evangheliei. Iată cu cine s-a
înfrățit pastorul Trif!
La acea înfățișare
am fost acuzat că încalc legile țării, și de aceea sunt în proces. Am spus
răspicat judecătorului: Domnule judecător, să știți că voi încălca
orice lege care îmi impune să încalc cerințele Cuvântului lui Dumnezeu! Când
am spus acele cuvinte, de fapt am citat pe apostolul Petru care la rândul lui
declara în fața persecutorilor săi că este mai înțelept să ascultăm de Domnul
decât de oameni. Pastorul Trif nu voia să știe de această înțelepciune, și la
fel ca el au fost mulți alții pe care încercați să îi prezentați într-o lumină
pozitivă.
Colaboratori cu
Securitatea nu au fost doar acei creștini care în mod deliberat și-au propus să
suprime creștinismul din România, ci colaboratori au fost toți cei ce au dat
informații despre frații lor la securitate. Colaboratori au fost toți pastorii
ce au fost gata să impună cerințele Securității privitoare la funcționarea
supravegheată a cultului. Integritatea morală a păstorilor nu s-a reliefat în
semnalizarea la stânga și apucarea la dreapta, ci s-a concretizat în refuzul de
a da declarații și a purta „dialogul” cu securitatea.
Încetați să acoperiți sub lințoliul sofismelor colaborarea pastorilor din România cu Securitatea. O mare parte din ei au trădat pe frații lor când ar fi trebuit să își dea viața pentru frați, apoi au tăcut când trebuiau să vorbească, și, mai rău, au tămâiat pe schingiuitori când i-au primit la ședinețele comitetelor bisericiești și s-au proșternat înaintea lor cu cuvinte de apreciere.
2 comments:
Mulțumesc pentru detaliile aduse la portretizarea subiectului TI.
Draga Barthimeu,
Ma bucur ca pot participa la restituirea adevarului chiar prin lucrurile pe care eu le-am experimentat. Ar fi multe de zis, dar astept ca si altii care au avut de suferit din pricina tradarilor pastorilor colaborationisti sa iasa la culoar si sa glasuiasca.
Post a Comment