Ca să ne convingă
că nu și-a abandonat credința din nou, Iosif Țon a scris o broșurică a cărui
titlu, Puncte de cotitură în istoria
creștinismului, Editura Lux Mundi, Arad, 2012, vrea să fie o justificare a
șovăielilor și metamorfozelor lui teologice. În introducere autorul ne asigură că
nu și-a schimbat crezul, ci doar și-a adăugat ceva nou la crezul pe care l-a
avut până acum. Totuși, în introducere el vorbește de „noul meu mesaj”. Autorul
nu se poate decide dacă ceea ce ne oferă este nou sau dacă este același mesaj
pe care l-a trâmbițat de ani de zile, ambiguitate care l-a caracterizat nu
numai în teologie, ci și în relațiile cu frații săi și cu Securitatea.
L-am rugat pe unul
din mulții mei prieteni să facă o critică a acestei lucrări și să ofere
cititorilor noștri o analiză care să pună în perspectivă corectă noile
elaborări ale lui Iosif Țon, și o să o facă în zilele următoare. În ce mă privește, parcurgând scrierea am observat
că Iosif Țon nu îl mai numește Domn
pe Mântuitorul nostru, ci Isus. În
toată lucrarea de 55 de pagini numele Mântuitorului este numai de trei ori
asociat cu apelativul Domn, și acele trei locuri sunt de fapt o citare de idei
din articolele sale mai vechi. Toate ideile noi ale lui Iosif Țon fac referire
la Mântuitorul doar cu numele Isus. Din moment ce epistolele Îl prezintă pe
Isus ca Domn și folosesc expresia ”Domnul Isus” când se referă la el, se pare
că Iosif Țon este consecvent în noua lui poziție teologică în care ignoră
epistolele Noului Testament sub pretenția că el se duce direct la „învățătura
lui Isus din evanghelii”. Am mai observat că „mamuții” spirituali din care se
inspiră și pe care îi laudă în broșurica lui nu spun nici ei „Domnul Isus”, ci
numai Isus. Iată că fără să fie conștient Iosif Țon ne arată esența teologiei
noilor lui prieteni pe care a îngurgitat-o și el. O teologie ce are de-a face
cu domnia omului peste univers (dominion
theology, pe care Iosif Țon o laudă), dar nu a Fiului lui Dumnezeu asupra
noastră.
Broșurica are și
aspecte hazlii. Iosif Țon este de părere că creștinii nu mai trebuie să
păcătuiască după botez, și afirmă că este în puterea lor ca să nu mai
păcătuiască. În sprijinul acestei doctrine de importanță cardinală pentru noua
lui teologie, Iosif Țon aduce afirmațiile pe care le-a spicuit dintr-o lucrare
intitulată Păstorul lui Hermas de
prin secolul II unde a citit domnia lui că după
botez i se cere creștinului să nu mai păcătuiască. Mai exact, se afirmă răspicat
că numai un singur păcat se mai iartă după botez! (p. 9) O fi o singură
instanță când creștinul mai primește iertare după botez, o fi un păcat
anume care se mai iartă după botez?
Deși suntem morți
de curiozitate ca Iosif Țon să ne spună care este acel singur păcat care se mai
iartă după botez, domnia lui ne ține în întuneric! Dar probabil că nu este greu
să ghicim care este păcatul singur care găsește clemență posterior botezului.
L-am ghicit fără să ne mai spună el. Este colaborarea cu Securitatea. Acesta,
se iartă, pentru că Iosif Țon l-a comis după botez. În rest, Iosif Țon este de
acord cu cărțulia citată, și anume că păcatele tuturor altor creștini făcute
după botez nu se mai iartă!
Doamne, iartă-ne!
Cât este de adevărat ce ne spune Iov la 12:20: El (Dumnezeu)
taie vorba celor meșteri la vorbă; El ia
mintea celor bătrâni.
1 comment:
Câți ani are domnul Ton? E cam vizibil că Domnul i-a cam luat din minte, sau poate a avut totdeauna o mândrie care l-a dus acum la dezastru.
Post a Comment