Preotestanții au
condamnat mereu și mereu pe papistași care pretindeau că ei iartă păcatele
enoriașilor catolici. Papistașii și popii cred că ei au autoritatea de a ierta
păcatele oamenilor. Biserica Catolică și cea Ortodoxă au făcut din iertarea
păcatelor prin clerici o dogmă bisericească. Ei își întemeiază dogma iertării
păcatelor pe prezumția că această autoritate a aparținut apostolilor și aceștia
au transmis-o mai departe celor pe care i-au hirotonisit cu mâinile lor. Astfel
ei cred că există un lanț de clerici care au deținut autoritatea iertării
păcatelor de-a lungul secolelor în virtutea așa zisei succesiunii apostolice.
Dogma susține că
apostolii au avut puterea să ierte păcatele și ei au transmis această putere
celor ce i-au succedat în linie directă și legală. Papistașii și popii se cred în
această succesiune și prin urmare rostesc formule ca și cea rostită de pastorul
Daniel Branzai la căpâtâiul lui Richard Wurmbrandt: „în Numele Domnului Isus Christos și al Bisericii Lui te iert de păcatele
tale”.
Domnul
Branzai se simte încolțit de cele spuse în momentul de negândire pe care l-a
avut la cererea lui Richard Wurmbrandt de a-i da acestuia dezlegarea de păcate,
și încearcă să justifice ceea ce a făcut cu explicații și cu citate culese de
la niște credincioși care par să îi dea dreptate. „Să stâm strâmb și să judecăm
drept”, spune o zicală veche a românilor. Adică să analizăm rațional dacă justificările
pastorului Branzai sunt acceptabile din punct de vedere biblic. Să vedem cât de
corecte sunt argumentele domnului Branzai când pretinde că a avut dreptul să se
exprime așa cum a făcut-o la capul patului lui Richard Wurmbrandt.
Toți
protestanții sunt de acord că textul din Ioan 20:23 în care Domnul spune
ucenicilor: „Celor ce le veți ierta păcatele, vor fi iertate; și celor ce le
veți ținea, vor fi ținute” se referă la autoritatea credincioșilor pe de o
parte de a da asigurarea iertării celor ce cred Evanghelia și se pocăiesc, pe
de altă parte de a avertiza pe cei ce refuză pocăința că rămân în starea de
pierduți, indiferent ce altceva fac, o confirmare a faptului că păcatele nu le
sunt iertate.
Nu aici este
controversa noastră cu pastorul Daniel Branzai. Și el știe foarte bine acest
lucru, dar se face că nu înțelege care este punctul de controversă. După ce am văzut care este înțelesul spuselor
Domnului Iisus și am căzut de acord în această privință, trebuie să vedem cum se aplică practic această autoritate pe
care Domnul Iisus a dat-o ucenicilor și credincioșilor Săi. Aici este
punctul în care intervine dezacordul nostru cu pastorul Branzai.
Noul
Testament ne arată că numai Domnul Iisus a spus oamenilor: „Păcatele îți sunt
iertate”, adăugând că „Fiul Omului are autoritatea să ierte” (Matei 9:1-6).
Niciunul din apostoli nu a spus cuiva: „Fiule, îți iert păcatele!” Niciunul din apostoli nu a folosit formula
domnului Branzai. Atunci de unde o are pastorul Branzai? Nu din Biblie, ci din
tradiția bisericilor catolice și ortodoxe. Mai mult, nici un predicator baptist nu a folosit acea formulă, nicicând. De unde a împrumutat-o pastorul
Branzai? De la papistași și de la popi. Acest lucru este clar ca bună ziua.
Încă o întrebare se ridică vizavi de explicația pastorului Branzai că formula sa dă asigurarea iertării celui ce crede în Domnul Isus. Îl provocăm să
arate o singură instanță în care apostolii Domnului Iisus au dat asigurarea
iertării cu formula prescrisă de pastorul Branzai. Nu există niciuna. În Noul
Testament avem cazuri de oameni evanghelizați și aduși la credința mântuitoare
în Domnul Isus, dar în nici unul din cazurile expuse în Scriptură apostolii nu
au folosit formula domnului Branzai.
De pildă,
apostolul Petru prezintă vestea bună lui Corneliu, sutașul roman interesat de
iertare și mântuire, și îi spune că oricine crede în El (în Iisus), capătă prin
credința în Numele lui iertarea păcatelor. Apostolul Petru nu rostește formula
papistașă adoptată și de pastorul Branzai, ci îi spune că asigurarea iertării o
are pe baza faptului că toți profeții mărturisesc același lucru, anume că iertarea
este obținută prin credința în Domnul Iisus. Iată în ce a constat asigurarea
oferită de apostolul Petru lui Corneliu, textul Scripturii! Nu o formulă prin care omul să se erijeze în autoritate care oferă certitudini! Dar se pare că
învățătura Scripturii și exemplele clare ale Scripturii nu sunt bune pentru
pastorul Branzai, care încearcă din răsputeri să își susțină cu sofisme enormitatea
pretenției că el are dreptul să spună: „Îți iert păcatele!”
Să mai
observăm un lucru. Apostolul Pavel vorbește și el de iertarea pe care o pot
primi oamenii, și spune: „Să știți fraților, că în El (în Iisus) vi se vestește
iertarea păcatelor, și oricine crede este iertat prin El de toate lucrurile de
care nu ați putut fi iertați prin Legea lui Moise.” Ce spune apostolul Pavel? „Sunteți
iertați prin El...” Nu spune: „Vă iert și vă dezleg de păcatele voastre...”
Din nou,
trebuie să remarcăm că pastorul Branzai este foarte abil în a masca lucrurile
și a-și face dreptate obscurantizând problematica. El a spus lui Richard
Wurmbrandt: „Frate Richard, în Numele lui Isus Hristos și al Bisericii Lui te
iert de păcatele tale” Du-te în pace!” Aceasta este formula papistașă,
nebiblică. Dar articolului în care se justifică el îi pune titlul „Păcatele îți
sunt iertate. Du-te în pace!” și aici a schimbat diateza verbului de la activă
la pasivă. În prima formulă pe care a folosit-o accentul cade pe el, pastorul
Branzai, care iartă. În a doua formulă accentul cade pe faptul că omul este
iertat de Domnul Iisus. Pe cine crede că prostește pastorul Branzai? De ce
schimbă termenii formulei pe parcursul argumentării?
Noi nu am
contestat formula: „Păcatele își sunt iertate!” ci am contestat formula: „Te
iert de păcatele tale!” Nici apostolii
nu au folosit această formulă, nici predicatorii baptiști nu au folosit-o,
numai papistașii și popii. Și în ultima vreme Daniel Branzai. Era spre creditul
său dacă ar fi admis: „Am folosit o formulă greșită!” în loc să justifice
greșala pe care a făcut-o.
Iarăși, el
invocă pe socrul său și sfatul acestuia care se pare că îi dă dreptate. Se
pare, dar socrul său nu îi dă dreptate, căci i-a spus: ,,Du-te. Vezi
dacă mai are ceva de mărturisit, ceva păcate ascunse pe care mie îi este rușine
să mi le spună. Roagă-te cu el și asigură-l de iertarea Domnului Isus, ca să
poată avea pace și să moară liniștit.“ Este cazul să facem o observație necesară în
acest punct: „Asigură-l de iertarea
Domnului Iisus după ce mărturisește și se roagă...” este total diferit de
„Spune-i că îi ierți păcatele!” Vorbele socrului domnului Branzai nu îl
justifică, ci îl condamnă. Pastorul Branzai nu a procedat după sfatul dat de
socrul său în cazul lui Richard Wurmbrandt, ci a rostit formula papistașă și
popească, cu care socrul său nu este nici pe departe de acord!
De ce nu
poate fi pastorul Branzai onest măcar o clipă și să recunoască faptul că a
greșit? Pe cine convinge modul acesta de argumentare? Doar pe cei care îi țin
trena și închid ochii la gogomăniile pe care le proferează. Este cazul ca pastorul Branzai să admită că a
făcut greșeli în felul în care a vorbit și procedat. Cuvintele și procedura lui,
o abatere de la Scriptură și de la practica bisericilor protestante, inclusiv
cele baptiste, sunt cuvinte și procedură papistașă.
Că domnul
Branzai nu poate suferi pe cei care îi arată greșelile este evident din faptul
că a scos de la comentarii cele care îi sugerau să accepte că a greșit și să
treacă astfel mai departe de hopul la care se afla. Cei care îl măgulesc pe
pastorul Branzai și nu îi arată greșelile, nu îi sunt prieteni reali. Eu îmi dovedesc
prietenia prin faptul că îi arăt greșelile pe care le face. Din moment ce
greșelile sale sunt publice, trebuie să accepte critica publică. „Rănile unui
prieten dovedesc credincioșia lui.”
Dacă pastorul
Branzai crede că este corect când susține că are voie să folosească formula:
„Îți iert păcatele”, trebuie să ne arate de ce papistașii și popii au avut și
au dreptate și de ce predicatorii protestanți, inclusiv cei baptiști sunt
greșiți din moment ce au refuzat și refuză să folosească formula arătată. Așteptăm o explicație lipsită de meandre și sofisme, o
explicație în care să demonstreze că papistașii și popii au dreptate, iar predicatorii
protestanți sunt în eroare când refuză folosirea formulei papistașe, dacă aceea
dă asigurarea iertării.
4 comments:
Sunt pacut impresionat de felul cum ati analizat pe baza Scripturii acest subiect al iertarii pacatelor, folosind versete Biblice pentru lamurirea noastra a tuturor. Ati scris un articol detaliat in care ideile au fost foarte bine punctate.
Vor fi o buna marturie pentru toti care nu vor sa se smereasca inaintea Lui Dumnezeu si sa se pocaiasca, recunoscandu-si pacatele.
Mulțumesc pentru evaluare. Dacă rămânem la Scriptură nu ne rătăcim. Dacă ne luăm după înțelegerea oamenilor ajungem în înfundătură.
Am citit articolul Dvs.si mi-a placut fiindca ati atins corect biblic si doctrimar toate aspectele problemelor in care a intrat public D.Brinzei.La un asemenea articol D.Brinzei,nu are alta sansa decit sa se pocaiasca si sa recunoasca ca a imbratisat erezi dela cultele traditionale ce practica aceste erezi si duc in ratacire pe enoriasi lor.D.Brinzei ar trebui sa se pocaiasca,luind exeplu de la Fr.Ioachim Tunea pastorul tinereti sale care s-a spovedit public printr-o scrisoare.Daca nu accepta pocainta D.Brinzei din cauza orgoliului ce exista in inima lui,atunci cade sub,jurisdictia Cuvintului lui Dumnzeu,care zice astfel:Va indemn ,fratilor,sa va feriti de ceice fac desbinari si tulburare impotriva invataturii,pe care ati primit-o,Departati-va de ei.Caci astfel de oameni nu slujesc lui Hristos,Domnul nostru,ci pintecului lor;si,prin vorbe dulci si amagitoare,ei inseala inimile celor lesne crezatori.Rom.16:17-18 Pavel.B
@ Pavel B.
Aveți dreptate în ceea ce ați observat. Treptat, treptat predicatorii noștri se întorc la practicile și învățăturile pe care părinții noștri le-au lepădat pentru că nu erau biblice. Cred că orgoliul predicatorului de care vorbim este prea mare ca să se pocăiască. El ne consideră pe noi neinstruiți în ale teologiei, și pe sine se crede un gigant. Numai că Dumnezeu ascunde de cei mari și pricepuți lucrurile lui și le descoperă pruncilor, celor ce nu am studiat teologia, dar ne ținem cu toată puterea de Cuvânt. Mândria merge înaintea căderii. Îmi pare rău de căderile lui din ultima vreme.
Post a Comment