La șirul de amici care
și-au manifestat dezaprobarea față de anumite poziții ale pastorului Daniel
Branzai și dezamăgirea față de articolele domniei sale s-a adăugat recent și Barthimeu.
Oare ce se întâmplă de
un pastor cu fler în vorbire, cu capacitatea de a atrage cititori și de a face
prieteni, nu este în stare să mențină relații amicale de lungă durată cu oamenii
principiali?
Explicația o găsim în mutația
psihologică pe care au suferit-o sub comunism pastorii colaboraționiști când trebuiau
să jongleze bine cele două poziții pe care le adoptaseră: una oficială (dar tot
mai fictivă) de serv al Domnului, alta neoficială, dar reală, de serv al
Securității. În definitiv era fățărnicie substituită caracterului. Niciun pastor care a colaborat cu Securitatea
nu a putut să își mențină multă vreme respectabilitatea în fața mulțimilor. Mai
degrabă sau mai târziu apăreau notele ce negau sau subminau masiv prima
pretenție, aceea de serv al Domnului.
Pastorul Daniel
Branzai nu a fost, probabil, colaboraționist, dar a fost prieten cu cei ce o
făceau. Și-a închipuit tot timpul că poate fi atât de partea celor integri (cu
care voia să se identifice), cât și de partea celor ce și-au vândut conștiința
(cu care voia să mențină relații cordiale). Ambivalența sa s-a văzut pe de o
parte în lipsa de angajare reală în lupta dusă de cei principiali împotriva
abuzurilor comuniste la care era supusă comunitatea baptistă din România, pe de
altă parte în demersurile pe care le-a făcut de-alungul anilor de a scuza pe colaboraționiști
și de a rămâne amic cu toți cei compromiși, refuzând să se pronunțe împotriva
acestora chiar și atunci când dovezile incriminării erau peremptorii. Până astăzi
îi vine greu să spună lucrurilor pe nume. Așa se explică faptul că în situația
în care țara este condusă de fiii securiștilor și cultul baptist de fiii
colaboraționiștilor, pastorul Daniel Branzai poate fi afabil cu aceștia, chiar
prieten. Nu își dă seama că pierde prietenia celor principiali!
Pastorii
colaboraționiști voiau să fie și cu mândra și cu draga. La fel procedează domnul
Daniel Branzai. Vrea să își mențină prietenia cu creștinii principiali din preajma
sa, dar nu vrea să condamne pe trădători, nici să renunțe la relațiile amicale cu
foștii și noii colaboratori. Se enervează când inconsecvența sa este expusă, însă
nu este dispus să opereze schimbări, o neputință datorată mutației psihologice
la care ne-am referit. Sub presiune crescândă recurge – uneori în extremis - la
unele rectificări de suprafață care nu mai conving pe nimeni.
Dilema domnului
Branzai se vede și din faptul că într-o zi publică pe site-ul său un articol pesedist,
pro-diaconist, ca ulterior, sub critică, să îl înlocuiască cu unul ce face
bășcălie de politicienii pe care cu o zi înainte îi periase. Realitatea nu este că pastorul Branzai nu
știe cu cine votează. El știe, dar ar vrea să mențină aparența că votează consecvent
cu cei principiali, în ciuda faptului că stă la masă cu dușmanii integrității.
Motivele lui Barthimeu
(enumerate tacticos într-o listă) pentru care l-a exclus de la blogurile amicale
nu sunt puține, nici superficiale. Redăm câteva care ne-au făcut și pe noi să
fim circumspecți și critici la adresa domnului Branzai:
…faptul că persistă să fie un prieten declarat cu o persoană
care e limpede că are o instabilitate teologică și comportamentală mai mult
decît evidentă;
...faptul că s-a implicat în înscăunarea
unor prelați baptiști români din țara de baștină în diaspora americană a căror
conexiuni cu personalități baptiste compromise moral sunt mai mult decît
evidente;
...faptul că pe blogrollul domniei sale
e menținut un site cu vădite valențe național-comunisto-securito-șovine;
...faptul că sub camuflajul unor termeni
eufemistici a încercat să ne sugereze diluarea unei atitudini clare față de
foștii, actualii și (vai! ) viitorii colaboratori/informatori
evanghelici ai Securității respectiv SRI…
Dar să revenim la
titlu. De ce își pierde prietenii domnul Branzai?
Pentru că nu este
loial niciunui principiu moral incumbat într-o prietenie reală. Prietenii subscriu
împreună la un cod etic pe care îl observă, cel al integrității; luptă pentru
ceea ce este drept și au curajul să condamne ceea ce este greșit; se susțin unii
pe alții, nu se subminează; sunt fideli
unii altora, și nu se asociază cu detractorii prietenilor lor; se respectă
reciproc, nu iau în bășcălie pe amicii lor când primesc un cuvânt de mustrare
din partea acestora; au un cuvânt pe care te poți bizui etc.
Probabil lucrul care
dezamăgește cel mai mult în cazul pastorului Daniel Branzai este instabilitatea
de care dă dovadă când trebuie să stea pe poziție și să sufere împreună cu cei care
l-au declarat și considerat prieten. Drumul de mijloc - fără angajare, indecizia
și oportunismul, dorința de a fi și cu mândra și cu draga îi subminează caracterul
și îi îndepartă pe amici. A se vedea și un articol mai vechi ce demonstrează cele spuse:
Iată de ce pastorul
Daniel Branzai își pierde prietenii! Iată de ce este într-o căutare permanentă de
noi prieteni, adică persoane care să nu fi ajuns să îl cunoască
îndeaproape.
2 comments:
"Pastorii colaboraționiști voiau să fie și cu mândra și cu draga."
Mandra, Mamona si Mandria (3M) sunt cele 3 domenii in care cad ispititi majoritatea pastorilor si lucratorii cu Evanghelia.
Cuvantul lui Dumnezeu ne spune ca nu putem sluji si Lui Dumnezeu si lui Mamona. Dupa prieteniile pe care si le-a facut de-alungul zecilor de ani se pare ca pastorul Daniel Branzai are slabiciuni cel putin pentru Mamona. Numai Dumnezeu stie mai bine tot ce e in inima lui.
Eu nu am insinuat niciodată că ar avea probleme cu banii. Mai degrabă cu mândria și dorința de a se pune bine cu toți, ajungând să îi nemulțumească și pe unii și pe alții.
Post a Comment