Tuesday, November 29, 2011

Ce se aseamănă, „se asociază”


Iosif Țon a verificat din nou adevărul unui dicton român și anume că „cei ce se aseamănă se adună.” Englezii au, la rândul lor, acest adevăr însumat în zicala „birds of a feather flock together.” Oricât ar vrea Iosif Țon să ne convingă că nu are convingerile și doctrinele străjerilor, și nici pe ale lui Chris Oyakhilome, de la care străjerii au supt laptele ereziei, asocierea sa cu ei comunică tocmai acest lucru. De fapt citind declarația lui intitulată De la cine învățăm? Cu cine ne asociem? Cu cine ne identificăm? putem vedea foarte clar că Iosif Țon nu condamnă ereziile străjero-africane, ci dimpotrivă, le recomandă și de aceea face corp comun cu aceștia. Iată un citat semificativ din scrisoarea lui pe care a numit-o meditație:
Să revenim la distincția necesară: asociere nu înseamnă identificare. Am constatat că pastorii care formează conducerea ”Străjerilor” sunt foarte diferiți în teologia lor. De la început am spus că nu împărătășesc toate credințele lor, deci, nu mă identific cu ei, dar mă asociez cu ei pentru mișcarea de sfințire și trezire și pentru lucrările de vindecare prin  eliberare.
Odată cu asocierea mea cu ei, am aflat că unii dintre ei (nu toți!) au fost in Africa și au legături cu anume pastor Chris Oyakilome, despre care auzeam atunci pentru prima dată. Cei care nu fuseseră în Africa insistau ca învățăturile și practicile pastorului Chris să nu fie aduse și în mișcarea ”Străjerilor”: Eu asistam curios la discuțiile lor pe această temă. Apoi m-am documentat și am aflat și eu care sunt învățăturile și practicile controversate ale pastorului Chris.
Să punem totul în termenii noștri de învățare, asociere, identificare. Unii dintre conducătorii ”Străjerilor” au fost în Africa și au învățat foarte multe de la pastorul Chris. Dar ei nu s-au asociat ei înșiși și nu au asociat mișcarea ”Străjerii” cu pastorul Chris. Au publicat chiar o declarație în care au scris răspicat că ”Străjerii” este o mișcare românească, neasociată cu nici o mișcare sau organizație din străinătate. Eu am salutat această clarificare făcută de ei.
Apoi a început vacarmul. Pe o mulțime de bloguri au apărut imagini cu pastorul Chris, cu oameni care cad când trece umbra lui peste ei și alte asemenea scene și apoi cu exclamația: ”Iată cu cine s-a asociat Țon!” Cred că acum puteți înțelege mai bine falsul acestei afirmații. Este adevărat că Nelu Demeter a fost de mai multe ori în vizită la pastorul Chris în Africa și este adevărat că Nelu Demeter a învățat multe de la pastorul Chris. Și este libertatea lui să o facă! Nimeni nu-l poate opri de la aceasta. Dar faptul că eu m-am asociat cu Nelu Demeter pentru a realiza împreună obiectivele ”Străjerilor”, foarte clar definite, nu înseamnă în nici un fel că eu m-aș fi asociat cu pastorul Chris! Și nu înseamnă că eu am învățat ceva sau că învăț ceva de la pastorul Chris.
Nelu Peia, unul dintre conducătorii ”Străjerilor”, a scris recent un lung material în care semnalează o serie de învățături ale pastorului Chris care sunt în afara cadrului teologiei creștine general acceptate și pe care el le consideră periculoase pentru bisericile din România. Este libertatea lui să facă lucrul acesta! Dar trebuie spus răspicat că faptul că a criticat anumite învățături ale pastorului Chris nu-l separă pe Nelu Peia de ”Străjeri”!  Cineva a insinuat pe un blog că ar trebui să-mi exprim și eu convingerile în această problemă și, prin aceasta,  să mă separ de ”Străjeri”.
Iată de ce nu o fac. Eu nu am arătat nicăieri că aș fi învățat ceva de la pastorul Chris. Nu am fost în vizită la el și nu m-am asociat în nici un fel cu el. Cine sunt eu, sau ce obligație am eu să comentez credințele și practicile pastorului Chris din Africa? Faptul că doi sau trei frați și prieteni ai mei din mișcarea ”Stăjerilor” învață de la el nu mă angajează pe mine cu nimic! Aș fi afectat numai dacă aș vedea că ei introduc învățături greșite în mișcarea ”Străjerilor”. Atunci aș fi obligat moral să-i conving că sunt greșiți, iar dacă nu reușesc, să mă retrag eu din asocierea cu această mișcare.
Întâi, că Iosif Țon își închipuie că orice culpă ce provine din asocierea cu ereticii este eliminată dacă declară că nu se identifică cu o anume organizație ce promovează erezia. Dacă asociații săi au publicat o declarație în care au scris răspicat că ”Străjerii” este o mișcare românească, neasociată cu nici o mișcare sau organizație din străinătate acest lucru ar trebui să îi liniștească pe toți criticii, spune Iosif Țon. Nu contează faptul că dovezile indică în altă direcție, și anume că există o înrudire apropiată între străjeri și Oyakhilome! Biblia ne spune că nu avem ce să ne asociem cu ceice promovează învățături eretice:
      Oricine o ia înainte, şi nu rămîne în învăţătura lui Hristos, n'are pe Dumnezeu. Cine rămîne în învăţătura aceasta, are pe Tatăl şi pe Fiul. Dacă vine cineva la voi, şi nu vă aduce învăţătura aceasta, să nu-l primiţi în casă, şi să nu-i ziceţi: „Bun venit!” Căci cine-i zice: „Bun venit!” se face părtaş faptelor lui rele. (2 Ioan 9-11).

Este clar că Oyakhilome este eretic și eretice sunt și învățăturile primite de la acesta de
străjeri cari agrează cu africanul că noi suntem hristoși, că suntem dumnezei și dispensori de
duh! Dar, probabil că Iosif Țon uzează de o traducere a Bibliei care nu are Epistola 2 Ioan!

Apoi, Iosif Țon refuză să admită că străjerii au învățături eretice și refuză să admită că Oyakhilome are învățături eretice. Deși spune: Apoi m-am documentat și am aflat și eu care sunt învățăturile și practicile controversate ale pastorului Chris, el nu condamnă ereziile acestuia, chiar dacă  sunt clar expuse pe o mulțime de site-uri și într-o mulțime de cărți care îi arată adevărata identitate. Iată cum trece Iosif Țon pe lângă aceste evidențe ale ereziilor lui Oyakhilome:
Nelu Peia, unul dintre conducătorii ”Srăjerilor”, a scris recent un lung material în care semnalează o serie de învățături ale pastorului Chris care sunt în afara cadrului teologiei creștine general acceptate și pe care el le consideră periculoase pentru bisericile din România.
Deci învățăturile lui Oyakhiome sunt în afara cadrului teologiei creștine general acceptate, dar nu eretice! Și din moment ce și teologia recentă a lui Iosif Țon este în afara cadrului teologiei creștine general acceptate nu este drept să ne scandalizăm de ereziile lui Oyakhilome! Mai mult, Iosif Țon declară că el (Peia, și nu Iosif Țon!) le consideră periculoase pentru bisericile din România. În acest punct Iosif Țon nu se identifică cu poziția lui Peia (vedeți cât de important este cuvântul identificare în „meditația” lui Iosif Țon?), deci el nu le consideră periculoase pentru bisericile din România!
Să vedem și punctul la care a vrut să ajungă maestrul Țon.
            Faptul că doi sau trei frați și prieteni ai mei din mișcarea ”Stăjerilor” învață de la el (Oyakhilome) nu mă angajează pe mine cu nimic! Aș fi afectat numai dacă aș vedea că ei introduc învățături greșite în mișcarea ”Străjerilor”. Atunci aș fi obligat moral să-i conving că sunt greșiți, iar dacă nu reușesc, să mă retrag eu din asocierea cu această mișcare.
Să concluzionăm ceea ce a vrut să ne ofere maestrul Țon în meditația sa: Nu există nimic greșit în învățăturile străjerilor primite de la Johanesburg. Învățăturile africanului care neagă unicitatea lui Hristos (în schimb propagă doctrina că și noi suntem hristoși), care afirmă dumnezeirea noastră și capacitatea noastră de a crea din nimic (la fel ca Dumnezeu, prin cuvântul gurii noastre), care afirmă că Duhul Sfânt nu vine din cer, ci noi îl dăm altora, toate acestea, în conformitate cu afirmațiile teologului Iosif Țon, nu sunt învățături greșite! Da, ați citit foarte bine! În conformitate cu noua teologie a lui Iosif Țon învățăturile eretice ale lui Oyakhilome sunt acceptabile! Or fi ele în afara cadrului teologiei creștine general acceptate, dar sunt vrednice de primit și propagat mai departe! Dacă nu ar fi fost acceptabile, el ar fi fost obligat moral să îi convingă că sunt greșiți, pe străjeri, și dacă nu ar fi reușit, s-ar fi retras din mișcarea lor! Să nu uităm, că în conformitate cu declarațiile lui, tot ce scrie Iosif Țon este sub inspirația duhului! El nu scrie nimic decât sub inspirație!
Acum rămân doar două posibilități: Fie Iosif Țon nu mai poate raționa logic și de aceea este incapabil să recunoască erezia africanului considerând învățăturile greșite ale acestuia ca fiind neesențiale (și lucrul acesta nu este exclus, din moment ce dă dovadă de tot mai puțină luciditate teologică), fie este de acord cu ereziile acestuia și de aceea nu este dispus să le categorisească astfel și nici să le condamne.
Înclin să cred a doua variantă. Iată de ce, deși unii prieteni i-au sugerat să ia poziția față de orientarea evident eretică a străjerilor hrăniți de oyakhilism, Iosif Țon refuză să facă acest lucru. Mai degrabă vine cu artificii de asociere și neasociere, identificare și neidentificare. De fapt ne putem aștepta la orice, din moment ce la sfârșitul „meditației” ne spune că încă nu știe precis cu cine se va asocia și cu cine se va identifica în final.  
...am început să învăț de la diferiți experți în aceste domenii. Treptat, treptat, mă asociez cu unii dintre ei. Și caut să văd cu cine mă voi putea identifica în această nouă lucrare.
Pentru noi nu este greu să stabilim că Iosif Țon s-a asociat și identificat deja cu cei care sunt menționați de apostolul Pavel în 1 Timotei 3:7:
            ...cari învață întotdeauna și nu pot ajunge niciodată la deplina cunoștință a adevărului.

3 comments:

Rodica Botan said...

Bucata asta de "meditatie" a fratelui Ton, dupa parerea mea il acuza mai mult decit il scuza. Imi da impresia ca pina acuma s-a crezut pe sine foarte intelept si acuma ...a schimbat placa si ...ne crede pe noi foarte prosti...

Nici una dintre cele doua variante nu este adevarata. Eu in locul lui as mai "medita" un pic...

Nicolae Radoi said...

Si totusi,care este realitatea despre IT daca cele doua variante propuse nu sunt plauzibile?

Rodica Botan said...

Realitatea este ca nu exista cale de mijloc...ori esti cu Christos ori impotriva Lui...iar fratele Ton parca este cetateanul turmentat al lui Caragiale...si nu mai stie precis cu cine voteaza...