Wednesday, July 30, 2014

Stultitia docta – denunțarea stupidității docente

Nu numai oamenii simpli pot fi stupizi, ci și cei învățați sau erudiți. De fapt stupiditatea se găsește în rate mai generoase în cadrul celor docenți. Există oameni stupizi care posedă cunoștințe impresionante cu o capacitate de exprimare la fel de impresionantă. Ei bine, tocmai aceste cunoștințe vaste complementate de ușurința exprimării  servesc la mascarea stupidității. Lucrurile simplu de înțeles pentru omul dotat cu înțelepciune comună sunt distorsionate de cel stupid cu argumente ce par înțelepte, dar care în realitate sunt extrem de absurde.
De exemplu, se spune că un individ a stins lumânarea pentru ca țânțarii să nu mai vadă unde este. Stupiditatea presupune că dacă noi nu vedem, nici insectele nu pot vedea pe întuneric! Neghiobia este incapacitatea de a judeca corect lucrurile.
Stupiditatea unora se manifestă în cercul restrâns al familiei; a altora în universul larg al lumii internetului. A unora este parțială; a altora este generală.  A unora ține de contextul general în care acționează și gândesc; a altora se materializează doar în cazul unor anumite subiecte.
Neghiobia constă uneori în faptul că se menține confuzie cu privire la cauză și efect. De exemplu stupiditatea unora este evidentă când este abordat subiectul relațiilor dintre israelieni și palestinieni. Oricâtă agresiune, cruzime, atrocitate animalică ar manifesta palestinienii în ațâțarea conflictului dintre cele două entități, în mintea stupizilor vinovat de conflict este Israelul. Oricâte gesturi de conciliere ar transmite israelienii și oricât de obtuze ar fi respingerile acestor gesturi de către palestinieni, în mintea stupizilor vinovați de impas sunt israelienii. Apoi, oricât de justificate ar fi acțiunile de apărare ale israelienilor, și oricât de evidente ar fi acțiunile provocatoare ale palestinienilor, stupizii continuă să creadă că palestinienii curtează pacea și israelienii iubesc războiul.
Stupiditatea se manifestă în forme foarte variate și deghizate ca mândria - care refuză să dea atenție informației accesibile, vanitatea - care întreține aprioric ideea că nu are nevoie de informație, prejudecata – care„ intuiește” dinainte că preconcepțiile sale sunt conforme cu „adevărul” ce place firii orgolioase și, prin urmare, nu mai este nevoie de o analiză serioasă a faptelor în discuție etc. Poate cea mai evidentă stupiditate în cazul celor școlați este că nu pot vedea legătura dintre cauză și efect.
Bunăoară sarazinii cuceresc teritorii ce de secole au aparținut unor entități politice creștine și încep măcelărirea și asuprirea nemiloasă a populaților creștine în teritoriile cucerite, ceea ce trezește mânia popoarelor din Vestul Europei. Acestea pornesc niște războaie de recucerire a teritoriilor pierdute cu intenția de a proteja populațiile creștine de tirania vecinilor musulmani. Stupidul care analizează evenimentele numite cruciade concluzionează că creștinii au devenit agresori fără motiv față de iubitorii de pace musulmani.
Omul înțelept este cel care înțelege cauzele lucrurilor. Stupidul nu le înțelege, sau refuză să le înțeleagă. Stupiditatea nu este congenitală, ci este contractată pe parcursul vieții. Cine este omul stupid? E omul ce are neuroni sănătoși, dar care nu știe să îi folosească în mod sănătos. Greșala nu este a creierului său, ci a modului de gândire pe care l-a adoptat datorită prejudecăților pe care le iubește.  Vinovat nu este creierul,  ci omul ce și-a folosit creierul să argumenteze strâmb pentru anumite interese, fenomen ce produce ulterior o gândire invadată de stupiditate. O condiție acută a devenit prin perseverare una cronică.
Stupiditatea docentă este o epidemie ce devastează rațiunea celor ce o întrețin cu drag la sân. Omul simplu este uluit de incapacitatea celui școlat de a percepe corect cele mai evidente lucruri.

2 comments:

Dinu said...

Narațiunile biblice sunt primele în istoria scrisului ce stabilesc relații corecte de cauzalitate în desfășurarea istoriei. Gândirea greacă a preluat ideea evreilor și a dezvoltat-o uimitor prin analize extrem de fine în domeniul observațiilor din științele naturii. Științele exacte ce s-au dezvoltat în Europa creștină își datorează impetusul acestei înțelegeri a legăturii dinte cauză și efect. Gânditorii ce s-au aventurat pe tărâmul filosofiei istoriei au făcut uz de cauzalitate în analiza evenimentelor și dezvoltărilor istorice.
Bănuiesc că stupizii la care faceți aluzie sunt analfabeți în Scripturi, altfel ar putea înțelege ce se întâmplă între Israel și palestinieni.

Radoi Nicolae said...

Dinu,
Nu sunt analfabeți, ci cunoscători care corup înțelesul simplu al Scripturilor pentru a li se potrivi teoriile putrede la care au ajuns să subscrie datorită stupidității.