Thursday, January 19, 2012

Ieremia Gavagină „salvează” Biserica Baptistă din Caransebeș

În anul 1978 Biserica Baptistă din Carnasebeș a dat un exemplu tuturor bisericilor din România despre felul în care trebuiau făcute alegerile de comitet. Fără să ceară aprobarea autorităților, Biserica Baptistă din Caransebeș a ales în comitetul ei oameni ce aveau o bună mărturie în comunitatea celor răscumpărați, oameni ce nu se lăsau cumpărați și intimidați de autorități. După alegeri împuternicitul și primarul și secretarul de partid al orașului nu au mai putut dicta în Biserică. Nimeni nu a înțeles atât de bine pericolul pe care îl reprezenta Biserica Baptistă din Caransebeș pentru ordinea socialistă și pentru trezirea din somnolență a altor biserici baptiste ca autoritățile comuniste și colaboratorii acestora din Bisericile Baptiste. De aceea autoritățile  au trecut imediat la represalii ordonând conducerii cultului Baptist să dea afară din comitet și să dea afară din Biserică pe cei indezirabili, ceea ce nu s-a reușit, biserica stând pe poziție și refuzând să se conformeze cererilor samavolnice venite de la conducerea Uniunii.

Drept urmare autoritățile au hotărât punerea la închisoare a unor membri ai comitetului Bisericii și „restructurarea” ei. După închiderea noastră (Ionel Prejban, Petre Cocârțeu și Nicolae Rădoi) în fruntea Bisericii au fost promovați colaboratorii Securității care manifestau obediență orbească. Au fost instaurați înapoi în comitetul Bisericii membrii vechi care colaboraseră cu Securitatea și semnaseră pentru condamnarea noastră. Cinci dintre ei erau informatori. A fost desemnat un nou secretar al Bisericii și ca păstor a fost pus din nou Ieremia Gavagină, vechiul colaborator cu autoritățile comuniste. La cererea Securității au fost radiați din registrul Bisericii 140 de membri care nu acceptaseră să se dea de partea autorităților și s-a întocmit un registru nou cu 130 de membri, printre care au fost racolați toți cei ce fuseseră disciplinați înainte pentru trăirea în păcat, pe colaboratorii securității, pe cei care au acceptat noile măsuri, etc. Printre „membri” figura și numele unei dansatoare de la restaurantele și cluburile orașului.

Prin acțiunile menționate s-au realizat mai multe obiective ale Securității în Biserica Baptistă din Caransebeș.
a.      Au fost eliminați toți cei ce nu cooperau cu autoritățile. Epurarea acestora a permis autorităților să dicteze în congregația ce a rămas în urma modificărilor.
b.      Au fost racolați noi membri, pentru a da impresia că Biserica nu a fost decimată.
c.       S-a impus un comitet ce asculta de Securitate.
d.      S-a oprit trezirea Bisericii care începuse să vadă ce datora lui Dumnezeu și ce datora Cezarului.

La initiativa Securității noul și vechiul păstor al Bisericii a început o lucrare de apostolat mergând pe la cei excluși cu cererea să dea o declarație prin care să susțină că cei puși în închisoare erau vinovați, lucru pe care cei 140 au refuzat să-l facă. Autoritățile nu i-au ținut în cont acest mic eșec, deoarece realizările lui Ieremia Gavăgină ca păstor al Bisericii au fost (în privința celorlalte sarcini) destul de mari: A exclus 140 de membri și a „pacificat” Biserica, a adus în registre 130 de membri cari nu s-au răzvrătit împotriva autorităților și a salvat astfel Biserica de trezirea ce putea să o experimenteze și prin care ar fi fost înnoite și alte congregații.  

Terminându-și la Caransebeș lucrarea ce i-a fost dată de Securitate, și apoi în alte părți ale țării, Ieremia Găvăgină a primit pașaportul ca să emigreze în Australia unde îl așteptau alte sarcini de partid, printre care preluarea unei Biserici Baptiste și susținerea intereselor partidului în Apus. Lucrul acesta a fost posibil prin prezența și activitatea elementelor trimise dinainte de securitate pentru a pregăti terenul.

Astfel Ieremia Gavagină a intrat și el în istoria baptiștilor români ca unul care „a salvat” Biserica Baptistă din Caransebeș, și prin aceasta „a salvat” Cultul Baptist de la convulsiuni mari care ar fi avut loc dacă alte Biserici ar fi urmat exemplul celei din Caransebeș.

4 comments:

Daniel Branzai said...

Dragă frate Nicolae

Ceva „nu sună“ bine în ceea ce s-a scris aici despre George Dancea. Eu nu știu personal și direct decât puține din împrejurările despre care este vorba în articol.

1. Știu de exemplu că prietenul meu, Bunian Cocar, a fost acela care l-a ordinat ca păstor la biserica lor din Chicago. Nici Bunian și nici biserica lui n-au făcut atunci parte din Asociația Bisericilor Baptiste de aici. Nici eu și nici dumneata nu putem crede că Bunian ar fi fost „omul Securității“ folosit pentru ordinarea pastorală a lui George Dancea ... Ba încă, faptul că Bunian l-a ordinat (în urma unei revelații personale de la Dumnezeu) a făcut ca un timp să plutească o umbră asupra lui George Dancea printre cei din Asociația NBA, care aveau rezerve în privința lui Bunian.

2. George Dancea, dincolo de activitatea lui pastorală, este un om de afaceri foarte harnic și de succes. Râvna lui pentru bisericile din RBA și reușitele activității lui ca secretar al RBA (pe când era cred deja păstor la o biserică din Florida, unde a reparat ceea ce au stricat alții), ne-a făcut să-l promovâm ca președinte al RBA. Nu știu să fi fost bănuit vreodată că ar fi fost „necurat“ și nici activitatea lui nu a dat dovadă de așa ceva.

De ce scriu toate acestea? Pentru că și au am trimis oameni să citească ce apare pe blogul dumneatale și nu mi-e indiferent ce citesc ei aici. Trebuie să veghem împreună ca ceea ce scriem să fie adevrat, ca să nu nedreptățim pe nimeni și să nu ne pierdem credibilitatea printre cei care ne citesc.

Îți promit că am să-l rog pe George Dancea, care îmi este prieten, să scrie și el aici lămuririle necesare. Dumnezeu să-ți dea sănătate și putere.

Budimir Sandi said...

Raspuns cu privire la Articolul, George Dancea salveaza Biserica Baptista Caransebes.

Ma numesc Budimir Sandi si sunt pastorul Bisericii Crestine Baptiste Nr 1 Caransebes , Biserica in care s-au derulat evenimentele , despre care se scrie in articol .
Cele scrise in articol cu privire la fratele George Dancea , nu au nici un fundament , din urmatoarele motive :
1 - Fratele George Dancea , nu facea parte din comitetul Bisericii in anul 1978 , conform caietului de procese verbale ale Bisericii , pe care l-am consultat .
2 - Fratele George Dancea , este ales secretar al Bisericii pe data de 5 septembrie 1980 , data la care este ales ca pastor fratele Belciu Busuioc , iar fratele Viorel Clintoc pleaca la Beius , tot conform caietului de procese verbale ale Bisericii .
3 - Fratele George Dancea , in slujirea din tara si in SUA , a dat dovada prin fapte , ca este un om a lui Dumnezeu . A stat la indemana Domnului , slujind cu scumpatate turma sfanta , onorandu-L pe Cel ce L-a chemat la slujire.
Am scris aceste randuri , cu teama sfanta , cu dorinta ca ADEVARUL sa triumfe , NUMELE DOMNULUI sa fie glorificat , si cei raniti de vorbe aruncate in vant sa fie vindecati .
Doamne ajuta ! Doamne da izbanda !

Sandi Budimir
pastor Biserica Crestina Baptista Nr 1 Caransebes .

Daniel Branzai said...

Raspuns cu privire la Articolul, G. Dancea, salveaza Biserica Baptista din Caransebes,
Semnat de Petru Cocirteu. Jan. 20, 2012.
Faptul ca in articolul” Georgea Dancea salveaza Biserica Baptista din Caransebes” sau scris lucruri complect neadevarate ma determinat sa fac cateva precizari.
1. Il cunosc pe fr.George Dangea din tinerete ca un evanghelit prin excelenta a predicat Evanghelia in toate bisericile evanghelice din Caras-Sev,si cat am slujit in Biserica din Caransebes, perioada 1977-1978, fratele Dangea, a fost folosit de nenumarate ori la predica,la studiu biblic si tineret, in Biserica din Caransebes.A fost deasemenea,un collaborator activ al Comitetului Crestin Roman, ALRC, nicidecum unul care la “initiativa securitatii sa mearga…” si sa faca vreun rau fratilor, asta-I neadevarat; dimpotriva, a ajutat pe frati si in mod special pe familia mea in acele vremuri de grea incercare.
2. Din cate cunosc, Fratele George Dancea, nu a fost secretarul Bisericii in perioada mentionata in articol, asa ca afirmatiile sunt nule.
3. Afirmatia ca”terminandu-si lucrarea data de securitate” in schimbul a primit un pasaport de emigrare asta-I neadevarat, deasemenea. Spun asta, intrucat eu, Petru Cocirteu, am fost sponsorul familiei Dancea in USA. Pe sora Maria Dancea, am sonsorat-o din lagarul din Austria, iar pe Fratele George Dancea, impreuna cu cei doi copii i-am soponsorat din Romania. Fratele George Dancea, fiind collaborator al Comitetului Crestin Roman,ALRC a primit aprobarea sa plece datorita interventiei Departamentului de Stat al Statelor Unite la Guvernul Romaniei, in urma sesizarilor facute de mine personal si Grace Baptist Church din Kent Ohio,primind raspuns, in scrisoarea din Dec.1, 1983, si semnata de J.B.Richert, C.O. for Romania,care mi-a fost adresata personal, in calitate de sponsor. Doar atat, si nadajduiesc ca pe viitor sa nu se mai faca asemenea greseli cu privire la activitatea si slujirea bisericii din Caransebes.
Semneaza, Petru Cocirteu, Cleveland. Ohio.

Daniel Branzai said...

Mulțumesc frumos frateleui Nicolae Rădoi pentru promptitudinea cu care a reacționat la mesajele noastre. Reparațiile cu privire la George Dancea au fost mai mult decât necesare.

Ori de câte ori îndreptăm o greșeală, dovedim că suntem robi ai adevărului și asta ne ridică prestigiul înaintea fraților.

Daniel Branzai